Automic Live 2016: Trendy v automatizaci IT dorazily do Prahy

„Digitální transformace“ patří mezi nejskloňovanější spojení dnešního světa IT a byznysu. Kde by však byla bez automatizace IT a jak je pro podniky automatizace důležitá? Tomu se věnovala konference společnosti Automic v Praze.

Automic Live 2016: Trendy v automatizaci IT dorazily do Prahy


V listopadu se v Praze uskutečnila konference Automic Live, platforma pro prezentace a diskuzi odborníků, profesionálů a produktových specialistů nad klíčovými trendy a nejlepšími zkušenostmi v oblasti IT automatizace a jejího vlivu na byznys a agilitu.

František Balogh (vlevo) vítá účastníky Automic Live Prague 2016Hosty za lokální zastoupení přivítal František Balogh authorized representative pro CZ/SK. Společnost Automic se zabývá čistě vývojem softwaru a konzultacemi v oblasti podnikové automatizace. Má 2 700 zákazníků a při obratu 126 milionů eur (za poslední fiskální rok) dosahuje 28% EBITDA marže.

Tomu, jak digitální transformace (DT) závisí na automatizaci, se v úvodní přednášce věnoval Ralph Paschen, senior director product marketing. DT podle Paschena znamená zbavit se pokud možno všech manuálních procesů. Pokud chcete vyhodnotit, jak jste s DT daleko, podívejte se, kolik manuálních procesů využíváte, radí Paschen.

Obecně DT podle něj znamená zrychlit rozhodování (na základě dat); vylepšit zákaznické služby (mít náskok před ostatními je obchodní, ne IT myšlení); umožnit nasazovat SW rychle, kdykoliv a kdekoliv (stejně jako dnes aktualizace aplikací na smartphonech) a samozřejmě zvyšovat výnosy a snižovat náklady na IT. Z toho také vyplývají nároky na agilitu a rychlost.

Jako příklad zákazníka procházejícího transformací a automatizací uvedl kino, které automatizovaně sbírá data o prodeji lístků z POS systémů, automatizovaně je analyzuje pro určení vytížení kapacity a na základě toho (opět automatizovaně) sdílí na sociálních sítích slevové kódy (pro navýšení návštěvnosti) a rozesílá skrze geolokační mobilní služby promo nabídky na občerstvení zákazníkům uvnitř kina (pro upsell).

Automatizace v rámci digitální transformace podle Automic:

  1. Automatizace všech obchodních procesů (pracovní úlohy uvnitř a napříč všemi aplikacemi).
  2. Orchestrace služeb pro své zákazníky.
  3. Provisioning hybridní cloudové infrastruktury (do podoby IT as a service).
  4. Správa nasazení firemních aplikací (resp. automatizace jejich nasazení)

Mění se modus operandi

Poté Mustafa Yurtbil, head of job engineering and consulting ve společnosti Swisscom, která je zákazníkem i implementačním partnerem Automicu ve Švýcarsku, shrnul, co vše s v IT prostředí mění.

Zrychlují se požadavky na IT i byznys – „Každý týden máme od zákazníka deset zcela nových požadavků,“ říká Yurtbil.

Přesouváme se ke cloudové infrastruktuře (v případě Swisscomu zcela). „O jedno datacentrum se nám starají tři lidi, kteří jen vyměňují disky, a ani ty nevlastníme, pronajímáme si je od EMC,“ říká s nadsázkou Mustafa Yurtbil.

Další transformaci představují přechod k open-source softwaru a změna „modu operandi“ v SW vývoji na DevOps a scrum.

Automatizace podle Yurtbila dosahuje nových úrovní díky využívání umělé inteligence. Proniká i do objednávání služeb zákazníky, kteří si služby spustí v cloudu samoobslužným „naklikáním“. 

Závěrem představil pět úrovní automatizace: 1. standardizujte, 2. konsolidujte, 3. virtualizujte, 4. automatizujte a pak orchestrujte. Další úrovní je pak již umělá inteligence, která má zefektivnit každý z předchozích kroků.

Integrace jako jediné řešení?

Ralph Paschen poté v části „nepřetržitý provoz“ ukázal video s integrací Amazon Echo, respektive cloudové asistentky Alexa s Automic a SAP. Uživatel zadával hlasem příkazy/schvalování skrze Alexu sloužící jako front-end do back-endu SAP.

Ralph Paschen, senior director product marketing, AutomicPoháněné digitální transformací musí firmy integrovat své procesy, říká Paschen a dodává, že dnes IT sice automatizuje pracovní úlohy skrze OS plánovače (schedulery) jako Cron, skripty pro SAP, Oracle a další, ale přináší to řadu výzev:

Firmy mají omezený vhled do kritických procesů napříč technologiemi a firemními „sily“. Řada nástrojů, skriptů a manuálních úkonů zvyšuje míru chybovosti a provozní náklady. Návrh pracovních úkolů a toků spotřebovává zdroje a snižuje rychlost a agilitu. Nesledované automatizované skripty a procesy na jednotlivých strojích vytváří bezpečnostní riziko a ohrožují shody s předpisy.

Na reálném příkladu ilustroval, že chybou může být, pokud součástí (hlídaného) automatizovaného procesu není např. přenos souborů. Jeho selhání pak vede k chybám v celém procesu.

V závěru této části Ralph Paschen shrnul klíčové vlastnosti aktuální verze 12 řešení Automic. Vypíchnul nulový downtime při upgradech a sjednocené uživatelské rozhraní pro všechny automatizační nástroje.

Byznys nezná odpovědi na IT otázky

V sekci „nepřetržité služby“ později Paschen uvedl, že byznys vyžaduje okamžitý přístup k novým službám, ale to často trvá týdny a vyžaduje to schvalování a zásahy řady lidí.

Při požadavku na zavedení nové služby musí byznys většinou odpovědět sadu IT otázek typu: jakou má mít server konfiguraci? Jaký má mít systém? Bude běžet on-premise nebo cloudu? Atd.

Byznys přitom chce pouze svou aplikaci, nerozumí IT otázkám, říká Paschen a dodává, že IT potřebuje znát pouze požadavek na aplikaci a čas, po který ji byznys potřebuje. Vše ostatní si lze odvodit a automatizovat, včetně přiřazení nákladů správnému středisku.

Cloudová služba nemusí být řešení

Dnes již nelze cokoliv nahradit (např. cloudovou aplikací), varuje Ralph Paschen. Každý IT správce ve firmě má tendenci upravovat řešení vlastními „vylepšeními“, které jsou „nenahraditelné“, varuje. Jedinou cestou je podle něj vše integrovat.

Kompletní integrace krom jiného umožňuje analyzovat data fungování všech služeb, procesů a systémů a na základě výsledků navrhovat vylepšení.

Typickou službou, která může být podle Paschena snadno kompletně automatizovaná od zadání ticketu až po úspěšné dokončení, je disaster recovery (a jeho testování).

Automic Live 2016 Prague

Nepřetržité dodávání

Presales manager Štefan Kureš se v poslední odpolední přednášce zaměřil na „nepřetržité dodávání“. Architektura softwaru, jeho vývoj i sady nástrojů se změnily. Typickými případy jsou DevOps projekty vyžadující propojení různých nástrojů, více automatizace a s tím spojená neustávající integrace a nasazování aplikací.

Kureš uvedl, že přístup Automicu nespočívá v nahrazení DevOps nástrojů a skriptů, ale v propojení existujících automatizovaných částí a jejich orchestraci.

Automic Release Automation orchestruje sadu vašich DevOps nástrojů a dodává chybějící části s cílem dosáhnout nepřetržité dodávky všech aplikací,“ uvedl Kureš.

Hlavní přínosy automatizace pro developery pak spočívají v možnosti samoobslužného vytváření nových vývojových prostředí včetně automatické integrace a nastavení poslední verze kódu.

Součástí konference byly také rozhovory a prezentace se zákazníky, mezi nimiž vystoupili kromě Swisscomu zástupci společností Škoda a Adidas.

Zdroj: ChannelWorld

Úvodní foto: IDG - Jan Mazal










Komentáře