Microsoft prý špehuje uživatele Windows 10, aby mohl opravovat chyby

Přístup k soukromí a způsob, jakým Windows 10 sbírá data, je vyhledávaným tématem od chvíle, co byl operační systém vypuštěn. Microsoft na zpětnou vazbu uživatelů konečně reaguje prostřednictvím blogového příspěvku výkonného viceprezidenta Terryho Myersona.

Microsoft prý špehuje uživatele Windows 10, aby mohl opravovat chyby


Myerson v příspěvku opakuje význam nové politiky („Sbíráme data, abychom vám mohli funkčnost systému lépe přizpůsobit.“) a popisuje, jak společnost dělí shromažďovaná data do tří skupin, na základě kterých s nimi následně zachází.

První skupinu tvoří takzvaná Safety and Reliability Data – Bezpečnostní  a spolehlivostní data, tedy informace o systému a pádech aplikací. Tyto by měly být anonymní a ač některé z nich mohou obsahovat i osobní informace (např. jména adresářů), Microsoft se je od nich snaží údajně „očistit“. Příkladem využití takových dat může být situace, kdy vám ovladač grafické karty způsobuje systémové problémy. Microsoft byl v takovém případě díky sběru dat schopen okamžitě reagovat a do čtyřiadvaceti všem majitelům dané karty dodal fix. Uživatelům však vadí, že na rozdíl od předchozích vydání Windows, nemůžou možnost sběru tohoto typu dat vypnout. Respektive, umožňuje to pouze verze Enterprise, ty nejrozšířenější – Home and Pro – nikoliv. A ani nevypadá, že by na tom chtěl Microsoft cokoliv měnit.

Druhou skupinou jsou takzvaná Personalization Data – Data osobního charakteru, tedy informace o vašem rukopisu, vašem hlasu anebo třeba o tom, jakému fotbalovému týmu fandíte. Ty Microsoft sbírá především prostřednictvím inteligentní osobní asistentky Cortany. Jejich sběr je sice podle Microsoftu volitelný, jak se však ukazuje, ani nastavení nejvyššího soukromí není zcela jasné a nebrání v této oblasti Windows 10 komunikovat s Microsoftem.

Třetí skupinu pak tvoří takzvaná Advertising Data – Reklamní data. V souvislosti s nimi se Myerson omezil na ujištění, že ať už máte míru soukromí ve Windows 10 nastavenou jakkoliv, Microsoft nemonitoruje žádnou vaši komunikaci (e-mail, Skype) ani adresáře, aby je využil k cílenému marketingu. Cokoliv dalšího už k němu ale, zdá se, využít může. Těžko tedy říct, zda se s takovou reakcí uživatelé spokojí. Microsoft svůj přístup zjevně měnit nehodlá, ne vše týkající se soukromí tak bude volitelné, a ne vždy je zřejmé, jak společnost posbíraná data využívá.

Přece jen ale podněty uživatelů nenechává zcela bez odezvy. Jako příklad vylepšení vyvinutého na základě zpětné vazby je úprava nastavení rodičovské kontroly. To by mělo defaultně odpovídat spíš teenagerům, než malým dětem.

Do budoucna pak Microsoft pracuje na dalších úpravách této služby, díky kterým by měli mít rodiče lepší přehled o tom, co jejich děti na internetu dělají.

„Jestli zjistíte, že se náš software nechová v souladu s vaším nastavením soukromí, dejte nám vědět. Všem nahlášeným problémům se věnujeme. (…) A ceníme si vzájemného dialogu, který nám umožňuje dělat Windows 10 lepším,“ dodává na závěr Myerson.

Úvodní foto: Fotolia










Komentáře