Hlavní navigace

Dozvuky MWC 2016: Virtuální realita jako hit

5. 4. 2016

Sdílet

 Autor: IDG Czech Republic © Radan Dolejš
Ve španělské Barceloně proběhl další ročník druhé nejzajímavější celosvětové ICT výstavy, a to World Mobile Congress (MWC). Hlavním hitem byla bezesporu virtuální realita, ale nerozbitné mobily a mobilní sítě 5G. To vše vidělo přes 100 tisíc návštěvníků.

Virtuální realita je jasným trendem letošního roku. Je potřeba si ale uvědomit, že nepřináší pouze zábavu a zážitky. Zprostředkovává také nové informace, je tedy i formou poznávaní a vzdělávání. Virtuální realita by mohla časem nahradit třeba dětské encyklopedie. Už dnes si jejím prostřednictvím mohou děti prohlédnout třeba solární systém a zároveň si k tomu přečíst zajímavé informace či zahrát minihry.

Pod pojmem virtuální realita si mnozí představí především únik od denních starostí, zábavu a relax. Uživatelé si v ní mohou zahrát hry různých žánrů, které jsou více či méně věrným odrazem reality. Zažijí adrenalinové sporty, od chůze po laně mezi výškovými budovami, jízdu na horské dráze až po bungee jumping. Prostřednictvím virtuální reality se lze podívat také do různých destinací, včetně vesmíru – často se v tomto smyslu používá pojem virtuální turistika.

Virtuální realita však nabízí daleko více. V armádě je využívána pro trénink a zlepšování bojových schopností či čelení strachu. V lékařství je aplikována při různých terapiích, například při léčení traumat a úzkostí. Už dnes se objevují prototypy virtuální reality, které usnadňují projektování interiéru či prostorové malování.

„Letošní rok bude ve vývoji virtuální reality zlomový. Firmy z různých odvětví investují v současné době obrovské částky do rozvoje virtuální reality. Je zřejmé, že virtuální realita ovlivní mnohé oblasti našeho života, ať už mluvíme o odvětví filmu, počítačových her, lékařství či třeba armády,“ říká manažer projektu View-Master pro Českou republiku, Marek Somol.

A bylo to v Barceloně vidět. Výrobce, který neměl na stánku cokoliv, co by alespoň vzdáleně připomínalo zařízení k virtuální realitě, skoro jako by nebyl. Právě letos by technologie měla být poprvé v historii dostupná široké veřejnosti. Svědčí o tom urputné snahy nejenom technologických firem o co nejrychlejší vytvoření specializovaných rozvojových týmů, ale také rostoucí počet dostupných zařízení pro virtuální realitu.

Největší zájem v Barceloně sklidil Samsung se svým VR headsetem, který přibaloval v předprodejní akci k povedené mobilní novince Galaxy S7 a S7 Edge. Na stánku si dokonce postavil menší kino, kde plátno nahradily právě VR headsety s vloženým Galaxy S7 a fronta byla každý den poměrně dlouhá.

Ale ani ostatní značky mobilů či jiných zařízení se nenechali zahanbit. Virtuální realitu ukazoval i třeba i třeba výrobce outdoorových kamer GoPro nebo samozřejmě Microsoft.

Jako doprovod k virtuální realitě slouží speciální 360° kamerky, které se dají přidělat k telefonům. Takovou třeba představilo LG ke svému modulovému mobilu LG G5.

MWC nebylo zahlceno jen mobilními přístroji, ale také technologiemi za nimi. Hodně se ukazovala vzdálená budoucnost sítí páté generace. Každý výrobce síťových technologií měl nějaké studie nebo dokonce ukazoval funkční prototypy.

Jenže na 5G si ještě zhruba pět let počkáme a přitom jsme teprve u 4G. Co dělat tak dlouhou dobu bez pokroku? Řešení ukázal v Barceloně třeba Huawei. Připravil tak zvanou 4,5 generaci, která je je přechodnou fází mezi dnešním LTE sítěmi a sítěmi 5G. Huawei na tyto sítě spoléhá, protože budou koexistovat dlouhé roky společně právě s 5. generací a budou vytvářet jakýsi spojovací můstek.

Ještě na veletrhu firma oznámila uzavření několika partnerství, které se týkají zejména právě instalací mobilních sítí 4,5 generace (TTD+) a také technologie NarrowBand pro podporu Internetu věcí. K partnerským stranám patřili obři jako kupříkladu China Mobile, TIM, LG U, norská TeliaSonera, operátor HKT z Hong Kongu, P4 z Polska a také kuvajtský operátorem VIVA.

„Sítě 4,5G pomohou operátorům zvládnout dlouhodobé investice do modernizace sítí,“ vysvětloval na MWC šéf produktů Huaweie Ryan Ding.

Základním stavebním kamenem sítí 4,5 generace má být zařízení Huawei GigaRadio, které údajně nabízí o polovinu vyšší přenosovou kapacitu a přitom je o pětinu menší než konkurenční produkty. Firma věří, že první GigaRadia se budou nasazovat do mobilních sítí po celém světě ještě letos.

Huawei se kromě toho prezentoval i jako dodavatel ICT řešení. Na svém obřím výstavním prostoru ukázal Telecom Integrated Cloud (TIC), tedy jakési prefabrikované cloudové řešení pro mobilní operátory, kteří by chtěli nabídnout svým zákazníkům cloudové služby.

příloha_ovladnete_sva_data

Byť je Huawei třetí největší výrobce mobilních zařízení na světě, na svou síťovou divizi Huawei samozřejmě sází. Tvoří totiž zhruba 70 procent obratu firmy.

Firma také oznámila, že bude budovat po Evropě výzkumná centra na internet věcí a prosazovat moderní technologie v evropských aglomeracích. Sází třeba na organizované parkování ve městech, třeba hlídání čistoty ovzduší a další záležitosti. Huewei chce zkrátka ukázat, že může nabídnout vše od konektivity a infrastruktury až po obsah a aplikace. Vybranými městy budou Londýn, Madrid a Berlín.

Byl pro vás článek přínosný?