EU se nelíbí Google AdWords, chce oslabit jejich pozici

Evropská Unie chystá již třetí sadu obvinění z porušování hospodářské soutěže vůči Googlu za poslední dva roky. AdWords v Evropě generují hlavní část zisků společnosti, Evropské komisi se však nelíbí jejich údajné monopolní postavení. Zprávu v pondělí přinesl server Politico.eu a agentura Bloomberg.

EU se nelíbí Google AdWords, chce oslabit jejich pozici


Komise nyní požádala podniky, které poskytly důkazy pro antimonopolní vyšetřování, aby odstranily tajné informace ze svých dokumentů. Takový krok obvykle předchází formálnímu obvinění.

Nedávné antimonopolní obvinění se týkalo pevného propojení online služeb a aplikací Googlu s Androidem. Bylo podáno teprve před dvěma měsíci po relativně krátkém vyšetřování, které začalo v dubnu 2015.

První obvinění, podané v den, kdy vyšetřování Androidu začalo, se týkalo specifického srovnávače cen firmy.

Jako součást úvodního vyšetřování Komise prohlásila, že prozkoumá, zda si Google vynucoval výlučnost na svých reklamních a distribučních partnerech, případně zda bránil inzerentům v přesunu dat ke konkurenčním online reklamním platformám, ale jak šel čas, zdálo se, že EU ztratila zájem o žalobu v této oblasti.

Na začátku roku se však vyšetřování opět otevřelo a evropská komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová v květnu prohlásila, že doufá, že by vše mohlo být vyřešeno v nějaké rozumné době.

Pokud bude Google shledán vinným, může ho za každé obvinění jednotlivě čekat pokuta ve výši až 10 % celosvětových výnosů, které minulý rok dosáhly 74,5 miliard dolarů. To už by se společnosti velmi nepříjemně prodražilo, lze tedy rozumně předpokládat, že se v případě prohry bude Google bránit, jak to jen půjde.

Reklamní byznys Googlu však nepřilákal pozornost pouze Evropské Unie. Pro porušování hospodářské soutěže, případě rovnou pro monopolní chování, je vyšetřován i v Kanadě nebo Indii.

Úvodní foto: Fotolia ©MacX










Komentáře