Hlavní navigace

HP a HPE: rozpačitý rok od sebe

1. 12. 2016

Sdílet

 Autor: HP
Hewlett Packard Enterprise (HPE) a HP se před rokem staly dvěma nezávislými korporacemi; každá sice operuje zvlášť, obě však v rámci nabytí konkurenceschopnosti pozměnily své obchodní priority.

Před pěti lety byl Leo Apotheker, tehdejší generální ředitel Hewlett-Packard, spílán za to, že chtěl narychlo oddělit divizi osobních počítačů od zbytku firmy. V roce 2015 se přesně to stalo, ale to už byla jiná situace.

Vznikly tak dvě firmy – HP, zaměřené na PC a tiskárny a HPE, pracující především s podnikovým hardwarem a cloudem. Po roce samostatnosti se však obě firmy teprve snaží pořádně postavit na zatuhlé nohy.

Poporodní bolesti zasáhly obě společnosti, kteréžto stále hledají svou identitu. HP i HPE postupně mění obchodní strategii a rovněž propouští část zaměstnanců.

HP i HPE nyní bojují s konkurencí, která se rozhodla jít zcela opačným směrem – Lenovo posílilo počítačové, mobilní a serverové portfolio a Dell se spojil s EMC k vytvoření obrovského počítačového a datacentrového monstra.

Podle Patricka Moorhead, hlavní analytika Moor Insights & Strategy, však na to HP a HPE jdou správně.

„Ukázaly, že nemohou inovovat dostatečně rychle a ani nefungovala vzájemná souhra,“ říká.

Rozdělení společnosti byl poměrně radikální krok, a na obou stranách je stále mnoho nezodpovězených otázek, vysvětluje Charles King, hlavní analytik v Pund-IT.

Jako nezávislým identitám se prozatím nepodařilo ani jedné z firem zakořenit ve svých obchodních prioritách, ale jsou na cestě správným směrem, věří King.

Během rozdělení také vznikly určité chyby a komplikace. Produkty virtuální plochy připadly HP, což podle Kinga nebyla dobrá volba. Logicky měly jít pod HPE, protože virtuální plochy jsou závislé na back-endových serverech.

Osamostatněné HP začalo nabízet široké spektrum počítačů a tiskáren, ale skončilo s levnými tablety a snížilo počet levných počítačů ve snaze zvýšit zisk. Společnost vznikla v době strmého pádu trhu s osobními počítači, nyní se však situace obrací k lepšímu.

Během třetího kvartálu se HP přiblížilo pozici Lenova jakožto největšího výrobce počítačů, vyplývá z dat IDC. Prodeje PC HP ve třetím čtvrtletí se ustálily na 14,4 milionech, jen o kousek méně, než je 14,5 milionů Lenova.

HP také přidalo svým notebookům šťávu a zajímavý design, aby se dostalo do pozice prémiového prodejce. Vydalo produkty, jako je supertenký Spectre X2 laptop, Elite Slice modulární minidesktop nebo Pavilion Wave, cylindrický desktop. Pozornost vyvolalo také virtuální realitou a ještě letos hodlá prodávat 3D tiskárny. Inovace se však nijak neprojevily v oblasti zisku či obratu.

Zatímco cesta HP je docela jasná, u HPE taková jistota nepanuje. Zpočátku se firma soustředila na hardware a software pro datacentra, nyní však míří spíše na cloudovou infrastrukturu. Softwarovou část prodala firmě Micro Focus a oddělila od sebe i svou část zodpovědnou za služby.

HPE a jeho předchůdce Hewlett-Packard selhaly ve vývoji middlewarových nástrojů a nepodařilo se jim na trhu prosadit, na rozdíl od konkurence typu IBM, SAP nebo Oracle, popisuje King. Bez větších softwarových produktových linií nebudou integrované nabídky HPE natolik silné jako nabídky konkurence, které software nadále vyvíjí; například Dellu.

Naopak podobný přístup má IBM, které odprodalo méně výnosné součásti již dříve – počítače a x86 servery.

„Pokud se HPE momentálně soustředí primárně na hardware, je otázkou, jak to skončí,“ říká King.

Generální ředitelka HPE Meg Whitmanová poskytla částečný vhled minulý týden, kdy zveřejnila obrat firmy. Byznys s úložištěm a sítí zatím firmě vychází, jinde však může mít problémy; obzvláště po rozvázání spolupráce s EMC, které dominuje podnikovým úložištím a momentálně spadá pod Dell. Bude těžké zákazníky EMC přesvědčit o výhodách nabídky HP.

Společnost také snížila počet nabízených serverů, podle Whitmanové však získávají zákazníky od Lenova i Dellu.

Podle Kinga jsou cestou HP do softwarové oblasti především smluvená partnerství. 3Com, 3par a Aruba budou dále růst, což se firmě hodí; neexistuje však žádná jasná, dlouhodobá strategie pro budoucnost HPE, snad s výjimkou cloudových služeb a infrastruktury. Firma zatím ani déle nepopisovala, ani nevysvětlovala svou strategii pro internet věcí, který je pro IBM a Dell velkým a klíčovým trhem.

příloha_ovladnete_sva_data

Přesto však HPE do budoucná má několik trumfů v rukávu, především v podobě velmi zajímavých a nadějných technologií. Například The Machine, koncept serverů nové generace s novou architekturou, soustředěnou na in-memory výpočty a rychlejší průchodnost systému. Technologie odvozené z The Machine se ocitnou v serverech příští rok, řekla společnost tento týden.

Odpojení HPE a HP však zůstává dobrým rozhodnutím, myslí si Moorhead. „Líbí se mi, kam směřují,“ uzavírá.

Byl pro vás článek přínosný?