IT kanceláře mají být pro zaměstnance druhým domovem

Fungovat v přirozeném, originálním a přívětivém prostředí. Takovou atmosféru se ve svých kancelářích snaží navodit zejména IT firmy. O zkušené specialisty nebo talenty je v tomto oboru velký zájem, IT v České republice velice prosperuje.

IT kanceláře mají být pro zaměstnance druhým domovem


„Dříve společnosti začínaly v garážích, sklepích nebo v podkrovních místnostech. V posledních letech však potřebují co nejatraktivnější prostory, hojně expandují do nejmodernějších administrativních budov,“ poznamenal Filip Veselý z realitní a konzultační společnosti Office Hunters.

V minulosti bylo mantrou v kancelářích strohé prostředí a efektivita, v současnosti se firmy zaměřují na komfort podporující kreativitu. Ve formálních místnostech se zaměstnanci nedokážou stoprocentně uvolnit a jejich práce není tak efektivní. A tak už nikoho nepřekvapí, když jsou součástí pracovního prostoru relaxační zóny – stolní fotbálek, tenis, golf nebo videohry...

„Mladí lidé berou pracovní čas jako přirozenou součást života. Prostředí musí být co nejpřívětivější. Myslím, že všechno směřuje k tomu, aby se kancelář pro nás stala druhým domovem. To je teď největší trend,“ popsal Jaromír Popek, spoluzakladatel firmy U1.

Například požadavek softwarové firmy Kentico byl, aby se do interiéru zabudovaly příběhy zaměstnanců.

„Tak jsme vzali jejich osobní fotografie a vytapetovali jsme jimi několik stěn. Na nich je třeba fotka kolegů, jak skáčou společně s padákem,“ popisoval Popek. Na pracovišti mají zabudovanou pračku, nechybí sleeping boxy, kreativní mítinkové a společenské místnosti nebo dětský koutek. „To u nás létají po kancelářích drony, tvoříme na 3D tiskárně nebo napojujeme kávovar na internet. Našim zaměstnancům nabízíme přirozené a hravé prostředí. Neděláme z toho chození do zaměstnání, ale lifestyle,“ dodává Tereza Michaličková z Designeo Creative, které se soustředí na vývoj webových a mobilních aplikací.

Zejména kanceláře Googlu odšpuntovaly fenomén relaxačních zón. Pravým cílem bylo však nalákat velký počet nových zaměstnanců.

„Šlo spíše o efekt kvůli marketingu a HR. Není problém připravit takové benefity, nesmějí být ale samoúčelné, musejí dávat smysl,“ dodal Popek z designerské společnosti U1. Pro co nejúčinnější interiér se sledují obsazenost pracovních míst, pohyb zaměstnanců, využitelnost prostoru. Dále se měří kvalita prostředí, akustika, vzduch, světlo.

„Na tohle existuje software, který taková kritéria dokáže vyhodnotit. Je detailní, s jeho pomocí nalezneme třeba místo, kde se sdružuje největší množství prachu. Nic z toho samozřejmě nezasahuje do soukromí jednotlivých lidí,“ vysvětlil Popek.

Úvodní foto: © murigirl - Fotolia.com



Vyšlo v Computerworldu 4/2017
Celý článek i se speciálem o lidských zdrojích si můžete přečíst v Computerworldu 4/2017








Komentáře