Recyklace napomůže ekologii i digitalizaci

Kampaň pod názvem Recyklománie uspořádal kolektivní systém Asekol, který se zabývá organizací zpětného odběru a recyklací vysloužilých elektrozařízení. Každý, kdo si v průběhu října koupí televizor nebo monitor a přitom prodejci odevzdá svůj starý k recyklaci, obdrží 500 korun. Recyklománie má podpořit nejen ochranu životního prostředí, ale údajně i blížící se digitalizaci.



Kampaň pod názvem Recyklománie uspořádal kolektivní systém Asekol, který se zabývá organizací zpětného odběru a recyklací vysloužilých elektrozařízení. Každý, kdo si v průběhu října koupí televizor nebo monitor a přitom prodejci odevzdá svůj starý k recyklaci, obdrží 500 korun. Recyklománie má podpořit nejen ochranu životního prostředí, ale údajně i blížící se digitalizaci.

Občané, kteří vlastní starý, nepotřebný nebo zcela nefunkční televizor či monitor, mohou v říjnu ušetřit při nákupu nového. Stačí, když kupující nového LCD či plazmového televizoru nebo počítačového monitoru zakoupí výrobek značky výrobce zapojeného do kolektivního systému Asekol a obratem odevzdá svoji starou televizi či monitor.

„Spotřebitel při nákupu obdrží bonusový šek, který spolu s kopií účtenky zašle k nám do Asekolu. Následně od nás obdrží částku 500 korun,“ objasňuje proces vyplacení peněz Jan Vrba ze společnosti Asekol, která akci organizuje. Aktuální seznam prodejců a značek zapojených do projektu Recyklománie bude od 1. října k dispozici na www.recyklomanie.cz.

Kampaň je zaměřena na zvýšení povědomí o zpětném odběru elektrozařízení. „Za poslední roky se situace v oblasti recyklace elektrospotřebičů v České republice výrazně zlepšila, ale stále máme oproti západní Evropě co dohánět,“ říká Vrba a dodává: „Naším hlavním úkolem je přesvědčit občany o nezbytnosti recyklace a ochrany životního prostředí. Lidé si příliš neuvědomují, že některé spotřebiče v sobě obsahují nebezpečné látky. Například jeden starý televizor obsahuje až 4 kilogramy karcinogenního olova.“ Na druhou stranu však televize obsahuje řadu cenných materiálů (například měď, plošné spoje, železné a neželezné kovy či sklo), které se dají díky recyklaci opětovně použít.

Aktuální statistiky ukazují, že právě televizory a monitory patří k často obměňovaným elektrozařízením v domácnostech. V průměru 62 % domácností jednou za 6–10 let pořídí nový televizor a PC monitor si polovina domácností kupuje každých 2–5 let. „Lidem také hodně záleží na technologických specifikacích těchto elektrozařízení. Novou televizi si dnes z důvodu modernizace kupuje polovina občanů, monitor dokonce dvě třetiny,“ doplňuje Vrba.

Kromě zmiňovaných aspektů cílí kampaň také na občany, kteří uvažují o koupi nového televizoru v souvislosti s blížící se digitalizací televizního vysílání. Právě moment, kdy řada domácností bude pořizovat přístroj se schopností příjmu digitálního signálu, je vhodnou příležitostí, jak ušetřit a zároveň se aktivně zapojit do ochrany životního prostředí v naší vlasti.

Asekol je nezisková společnost, která provozuje kolektivní systém zpětného odběru elektrozařízení. V prosinci roku 2005 byl Asekol zapsán Ministerstvem životního prostředí ČR jako jediný systém pro zpětný odběr historických elektrozařízení v oblastech výpočetní, telekomunikační a kancelářské techniky, spotřební elektroniky, hraček a vybavení pro volný čas a sport. Asekol má uzavřeny smlouvy o zřízení míst zpětného odběru s více než 2960 městy a obcemi a 1270 servisy, opravnami a prodejnami elektro.










Komentáře