Šest nejžhavějších nových IT rolí

Jaké jsou nejdůležitější IT role pro letošní rok, které potřebuje každý větší podnik? Se změnami technologií se mění i dovednosti, znalosti a pracovní role potřebné k návrhu, vytvoření, implementaci a správě těchto špičkových technologií. Většina IT organizací není připravená na tento boj a válka o talenty zuří.

Šest nejžhavějších nových IT rolí


Podle zprávy společnosti CEB (Corporate Executive Board), která je člensky založenou poradenskou a konzultační společností, téměř 80 procent IT organizací neposkytuje školení, koučování ani vzdělávání pro dovednosti, u kterých očekávají nárůst důležitosti. A 61 procent nemá prognózy dovedností pro IT jako celek. Organizace bez jasného plánu pro řešení těchto potřeb riskují, že budou zaostávat, varuje Andrew Horne, výkonný ředitel společnosti CEB.

„Nedostatek IT talentů není nic nového, ale je tu značný posun, ke kterému dochází v požadovaných dovednostech. Identifikovali jsme šest hlavních rolí, které považujeme za ‚budoucnost korporátních IT,‘ a o kterých si myslíme, že je většina, ne-li všechny inovativní společnosti budou potřebovat,“ prohlašuje Horne.

Společnost CEB uvádí, že ředitelé IT budou potřebovat zaplnit následujících šest důležitých IT rolí, aby udrželi konkurenceschopnost v roce 2015 a v následujících letech:

 

  1. Propagátor spolupráce a sociálních médií

Existuje mnoho příležitostí pro spolupráci, a to jak interně, tak i se zákazníky a partnery, uvádí Horne, ale většina organizací to prostě neumí. S rostoucí digitalizací podnikání bude tato role odpovědná za pochopení toho, jak a proč zaměstnanci spolupracují a za rozvoj strategií pro spolupráci a sociální média, popisuje.

„Budou potřebovat vědět, jaké nástroje pro spolupráci a sociální zapojení jsou k dispozici a jaké budou v rámci jejich organizace nejlépe fungovat,“ prohlašuje Horne. „V této roli bude také potřeba talentu pro pochopení, jak nejlépe podpořit komunikaci a spolupráci mezi týmy.“

Kandidáti na tuto roli budou mít zkušenosti ne zcela typické pro současné IT, jako je například marketing, komunikace a dokonce i behaviorální vědy, jako je antropologie nebo organizační psychologie, uvádí společnost CEB.

 

  1. Zprostředkovatel technologie

Všudypřítomná povaha cenově dostupných a snadno použitelných cloudových aplikací vedla k nárůstu těchto aplikací v podnicích, popisuje Horne.

„V minulosti IT oddělení odpovídala za veškeré rozhodování o nákupu technologií a vyvinula si specifické dovednosti pro nákupy a vyjednávání s dodavateli,“ tvrdí Horne. „Nyní má téměř každé oddělení (od marketingu po účetní oddělení) možnost nakupovat aplikace, o kterých se domnívá, že přinesou takové skupině užitek, ale v některých případech jsou tito lidé více ochotní než schopní.“

Zprostředkovatel technologie poskytuje nákupní rady a podporu při vyjednávání pro divize v celé společnosti, aby se zajistilo, že budou nákupní rozhodnutí v pořádku a že bude takové technologie kompatibilní s již existujícími systémy, prohlašuje Horne. Někteří zprostředkovatelé budou mít zkušenosti prodejce či rozvoje obchodu, jiní budou mít zkušenost jako nákupčí nebo budou mít zkušenosti s řízením poskytovatelů IT, ale všichni budou muset pomáhat ostatním v rámci společnosti dělat informovaná rozhodnutí na základě svých předchozích zkušeností, popisuje Horne.

 

  1. Podporovatel pochopení informací

Většina organizací má mnoho informací, zpráv a statistik, ale nepoužívá je k efektivnímu řízení podniku a ke strategickému rozhodování, upozorňuje Horne.

„Podporovatel pochopení informací je role související s technologií big data. Tito pracovníci působí jako kouči, ne jen jako technologové, aby pomáhali vedení společnosti a zaměstnancům v první linii získávat větší pochopení zpráv o řízení,“ popisuje. „Tito lidé rozumí datům a vědí nejlépe, jak je využít v podnikání,“ vysvětluje.

Uchazeči budou mít zkušenosti z oblasti výzkumu trhu nebo finančního výzkumu, nebo z oblasti analýzy a statistiky.

Úvodní foto: Fotolia © Syda Production



Vyšlo v Computerworldu 21/2014
Pokračování článku si můžete dočíst v tomto vydání Computerworldu








Komentáře