Výsledek Recyklománie: Lidé vrátili 20 000 monitorů a televizí

Dvacet tisíc televizí a monitorů přinesli občané od začátku října do poloviny listopadu do obchodů s elektronikou v rámci kampaně Recyklománie. Každý, kdo v obchodech s elektronikou během uvedeného období koupil televizor nebo monitor a prodejci odevzdal svůj starý k recyklaci, obdržel poukázku na 500 korun.


Dvacet tisíc televizí a monitorů přinesli občané od začátku října do poloviny listopadu do obchodů s elektronikou v rámci kampaně Recyklománie. Každý, kdo v obchodech s elektronikou během uvedeného období koupil televizor nebo monitor a prodejci odevzdal svůj starý k recyklaci, obdržel poukázku na 500 Kč.

Akci pořádala nezisková společnost Asekol, která se zabývá organizací sběru a recyklací elektrozařízení. Cílem kampaně bylo podpořit nejen ochranu životního prostředí, ale i blížící se digitalizaci.

„Lidé do prodejen v průběhu Recyklománie přinesli 20 000 televizí a monitorů o přibližné váze více než 400 tun. To je čtyřnásobný nárůst oproti předcházejícím obdobím,“ vypočítává Jan Vrba z kolektivního systému Asekol, a dodává: „Prodejci se na zpětném odběru televizí a monitorů v říjnu a listopadu podíleli 11,5 %, přičemž průměrně od nich odebíráme zhruba dvě až tři procenta vysloužilých spotřebičů.“ Poměr odevzdaných elektrozařízení byl 6:4 ve prospěch televizorů.

Účelem Recyklománie bylo zvýšit povědomí o nutnosti recyklace vysloužilých elektrozařízení, zajistit zpětný odběr v důsledku zvýšené výměny spotřebičů v souvislosti s digitalizací a také ochranu životního prostředí. Starý televizor může obsahovat až 2 kg karcinogenního olova a mnoho dalších jedovatých látek, které je třeba z přístroje odstranit ekologickou cestou. Dalším cílem, který se podařilo splnit bezezbytku, bylo i zvýšení objemu sběru televizí a monitorů.

Pro Asekol i zpětný odběr elektrozařízení znamenala Recyklománie velký úspěch. „Za poslední roky se situace v oblasti recyklace elektrospotřebičů v České republice výrazně zlepšila, ale stále máme oproti západní Evropě co dohánět. V tuto chvíli nevylučuji, že akci v budoucnu zopakujeme, třeba i v zaměření na jiné spotřebiče,“ uzavírá Vrba.

Občané, kteří vlastnili starý, nepotřebný nebo zcela nefunkční televizor či monitor, mohli v říjnu a v první polovině listopadu ušetřit při nákupu nového. Pokud kupující nového LCD či plazmového televizoru nebo počítačového monitoru zakoupil výrobek značky výrobce zapojeného do kolektivního systému Asekol a obratem odevzdal svoji starou televizi či monitor, obdržel bonusový šek v hodnotě 500 Kč. Ten pak spolu s kopií účtenky zaslal do Asekolu, od něhož obratem obdržel částku 500 korun. Do akce se zapojilo 1400 prodejců elektroniky a vztahovala se na 22 značek televizorů a 9 značek počítačových monitorů.











Komentáře