Co znamená strategie Mobile first

Na listopadové konferenci Mobile Marketing jsme vyzpovídali Michala Bilku, mobile development managera Slevomatu. K tématu má co říci, protože slevovému serveru se celkem dobře daří přesunout velkou část byznysu na mobily.

Co znamená strategie Mobile first


Všude slyšíme Mobile First. Proč je důležité myslet na mobilní marketing?

Stačí, když se rozhlédnete kolem sebe, a uvidíte, kolik procent lidí neustále zírá do chytrých telefonů. Tento fakt jasně potvrzují rostoucí čísla mobilní návštěvnosti. Podle Netmonitoru byly u nás v únoru už čtyři miliony uživatelů, kteří web navštívili z mobilu.

Slevomat má průměrnou návštěvnost z mobilů 30 % a podíl na obratu 20 %. Takto vysokých čísel dosahujeme na základě jasně definované strategie, chytré telefony jsou pro nás prioritou. Obecně se průměrná čísla v ČR pohybují podle Acomware na nižší úrovni, např. průměrný podíl na obratu je cca 7 %.

 

Co byste tedy doporučil?

Prvním krokem by měla být určitě kontrola statistik – tedy revize současného stavu na mobilních zařízeních. Zjistěte si, kolik vašich návštěvníků přichází z mobilů a co na webu dělají. Pak si přístroj vezměte do ruky sami a vyzkoušejte, jak jsou z něho vaše stránky použitelné. Budete překvapeni, jak velké chyby odhalíte.

Mobile First neznamená nutně mobilní aplikaci, vaše mobilní webová optimalizace bohatě stačí. Tvořte mobilní aplikaci až v okamžiku, kdy si definujete, proč by ji měl uživatel používat. Pokud to neuděláte, vytvoříte appku, kterou si uživatel sice stáhne, ale už se do ní nikdy nepodívá.

Průměrný český uživatel používá jen několik málo aplikací. Obvykle je to Facebook, e-mailový klient, prohlížeč, aplikace na počasí či jízdní řády. Stále více se také objevují bankovní aplikace. Pokud se chcete mezi špičku dostat i vy, musíte přijít na to, proč by uživatel měl používat zrovna tu vaši.

Aby se vám to povedlo, odhalte, co vaši uživatelé na mobilu dělají. Základem jsou samozřejmě data, ale jen ta nestačí. Své uživatele nezapomeňte vyzpovídat. Je jedno, jestli to uděláte formou focus group, dotazníků nebo s pomocí telefonních hovorů, ale do kontaktu s nimi přijít musíte.

 

Jak je na tom na mobilech Slevomat?

Slevomat si prošel postupným vývojem. Mobily řešil de facto od svého počátku před pěti lety. Jasnou strategii pro mobilní telefony jsme definovali až na jaře letošního roku. Za tu dobu jsme vyzkoušeli různé přístupy. Postupem času nám došlo, že Mobile First není pouze o technologické stránce věci, ale že se tento přístup musí dostat do základní DNA společnosti.

Očekáváme, že do tří let bude většina přístupů na Slevomat z mobilních zařízení. Všichni naši zaměstnanci musejí proto už dnes vědět, proč jsou mobily pro nás důležité. Bez toho nejsou schopni výhody vysvětlit našim partnerům a zákazníkům. Nedosáhnete toho ale příkazem, musíte je správně motivovat. Např. každý náš zaměstnanec dostane každý měsíc určitý počet kreditů, za které si může nakoupit. Kredity však uplatní pouze z chytrého telefonu. Díky tomu získáváme skvělý feedback, na jehož základě web i aplikaci neustále upravujeme.

Naprostým středobodem je pro nás optimalizovaný web. Začali jsme se mu intenzivně věnovat hned poté, co jsme ze statistik zjistili nárůst mobilních přístupů. Rychle jsme identifikovali, že za to může jeden z našich největších zdrojů návštěvnosti – mailing. Na uživatelích je jasně vidět, že na mobilech řeší své e-maily stále častěji.

Čím více lidí přistupuje z mobilních zařízení, tím více přemýšlíte o tom, které informace jsou pro ně důležité. Přece jenom na mobilu toho nemůžete zobrazit tolik jako na klasickém desktopu. Začali jsme proto zkracovat délku nabídek, a to mělo velmi pozitivní vliv i na desktopu. Až v ten okamžik nám vlastně došlo, co to skutečně znamená Mobile First. Tedy začít vždy s návrhy u mobilních zařízení, protože tam dáte opravdu jen to, co vaše zákazníky zajímá.

Hlavním zlomem bylo vytvoření interního mobilního vývojového týmu. Stal se součástí všech procesů ve firmě a ovlivňuje nápady hned v počátku.

 

Autor je podnikatelem a investorem v oblasti e-commerce a technologií

Úvodní foto: Bilka



Vyšlo v Computerworldu 12/2015
Celý rozhovor si můžete přečíst v Computerworldu č. 12/2015








Komentáře