Volně distribuovaná verze nabízí sledování nákladů na tisk a jejich rozložení podle jednotlivých uživatelů a tiskových zařízení. Například díky velice podrobné historii je možné dohledat s přesností na minuty, kdy který uživatel tiskl na konkrétním přístroji. Řešení také poskytuje přehled o přetěžování, nebo naopak nevytížení tiskových zařízení, na jehož základě se dají jednotlivé stroje efektivněji rozmístit. Dále umožňuje i řízené omezení přístupu, čímž lze zamezit například velkému množství nekontrolovatelných barevných tisků.
Na rozdíl od jiných podobně koncipovaných systémů MyQ Free nabízí integraci s hardwarovými komponentami - po zakoupení terminálu se čtečkou lze rozšířit řešení MyQ Free o pokročilé funkce, jako jsou zabezpečené kopírování a tisk nebo takzvaný odložený tisk, který umožňuje zaměstnancům vybrat si tiskové zařízení nikoliv při zadávání úlohy k tisku, ale až v momentě, kdy ji chtějí fyzicky vytisknout a identifikují se svou osobní kartou. To je vhodné především v případě, když na některém ze strojů dojde k poruše, nebo je momentálně obsazen jiným uživatelem.
Mezi další přednosti patří on-line účtování, kdy systém vzdáleně načítá přímo počítadla tiskových zařízení a účtuje pouze fyzicky vytištěné stránky. Pokud je úloha během tisku zrušena, nebo pozastavena, zaúčtuje se jen ta část, která se již vytiskla. Podstatnou výhodou je také přehledné webové rozhraní, které každému uživateli umožňuje přístup k vlastním tiskovým úlohám a statistikám bez jakékoliv instalace na uživatelské stanici. Webové rozhraní navíc podporuje všechny nejčastěji používané prohlížeče, takže správa a sledování tisku jsou dostupné odkudkoliv, nezávisle na operačním systému.
V případě potřeby mohou uživatelé přejít na verzi MyQ Business nebo MyQ Business Pro, jejichž aktivace se provádí pouhým zadáním dokoupeného licenčního klíče. Uživatel tím podle výrobce získá ještě větší kontrolu a další pokročilé funkce, mezi které patří například kreditní účtování, skenovací modul, importní a exportní funkce, integrace s adresářem LDAP, replikace dat mezi jednotlivými pobočkami, monitoring lokálních tiskáren, nebo možnost vynucení duplexu, sešití, počtu kopií či modifikace tiskových úloh.
MyQ Free nemá žádné omezení času nebo počtu uživatelů, nabízí možnost spravovat až 75 tiskových zařízení a komunikuje s většinou tiskových přístrojů nezávisle na jejich výrobci. MyQ Free je v současnosti kompatibilní již s 375 modely tiskových zařízení značek Canon, Dell, Develop, Gestetner, HP, Konica Minolta, Kyocera, Nashuatec, OCÉ, Rex Rotary, Ricoh, Sharp, Toshiba, Triumph-Adler a Utax.
„Díky MyQ Free mohou firmy ušetřit v porovnání s komerčními nástroji pro správu tiskových úloh i více než 40 tisíc korun jen za jeho pořízení. Nasazením MyQ Free dochází následně k řízení tiskového objemu a eliminaci nežádoucího tisku, což přináší další desítky tisíc korun každý rok. Navíc při obměně tiskových zařízení poskytne MyQ Free přesné podklady pro optimální výběr, a tím minimalizuje celkové náklady na vlastnictví, takzvané TCO,“ říká Martin Januš, ředitel společnosti Janus, která MyQ vyvíjí a prodává kromě ČR v dalších 8 zemích.
Software je zdarma ke stažení na adrese www.myq-free.cz.