Novinka je poskytována zdarma těm, kteří jsou zaregistrování v zákaznickém programu O2 Extra. Přihlášení i účast v programu je zdarma a lze ji provést on-line na www.o2extra.cz v sekci Moje Extra. Jedinou podmínkou pro využití služby O2 Záloha je, aby telefon uživatele podporoval technologii SyncML, kterou prý zvládá drtivá většina moderních zařízení.
Hlavní výhodou (oproti klasickému zálohování pomocí kabelu a PC) je fakt, že data zákazníka jsou uložena v zálohovaných datacentrech O2. Díky tomu jsou zákazníkovi přístupná z jakéhokoli počítače (nebo telefonu) připojeného k internetu a při poškození jeho vlastního počítače nedojde k jejich ztrátě.
Technologie zálohuje pouze data uložená v paměti telefonu. Pokud si někdo ukládá kontakty na SIM kartu, je nutné je před zálohováním překopírovat do paměti telefonu. Služba také vyžaduje, aby měl mobilní telefon povolené datové přenosy GPRS.
V současnosti lze zálohovat data u 40 typů telefonů, což reprezentuje přibližně 1,1 milionu uživatelů služeb O2. Postupně podle provozovatele dojde k rozšíření počtu podporovaných telefonů a budou přidávány další funkcionality této služby.
Používání služby je přitom podle O2 velmi snadné. Zájemce si na www.o2extra.cz v sekci Moje Extra klikne na O2 Záloha, kde zadá telefonní číslo svého přístroje a obdrží autorizační kód pomocí SMS. Aplikace jej potom provede výběrem a nastavením synchronizace. Ta je potom podle instrukcí potvrzena v menu samotného telefonu a všechny údaje se pomocí mobilní sítě odešlou na zálohovací server O2.
Zákazník neplatí za jejich uložení, za zaslané SMS ani připojení k internetu během synchronizace. Všechny uložené údaje si pak může na webu prohlížet a editovat a podle potřeby je též aktualizované nahrát zpět do svého mobilního telefonu.
"Snad každý už má zkušenost se ztrátou či poškozením mobilního telefonu nebo třeba se situací, kdy děti nechtě vymažou celé složky. V takových případech bývá největším problémem ztráta všech uložených kontaktů. Nový přístroj se dnes dá pořídit za pár korun a SIM kartu se starým číslem umíme vyměnit na počkání, nicméně uložená data byla až doposud nenahraditelná," uvádí Bohdan Tetiva, ředitel pro produktový marketing a věrnostní programy společnosti Telefónica O2.