Celkový objem domácího trhu webhostingem se zvýšil o 11 procent na necelých 200 tisíc pronájmů. Ve srovnání s rokem 2007, kdy nárůst pronájmů dosáhl hodnoty 12 procent, tak došlo v loňském roce k mírnému zpomalení růstu. Podobný trend lze očekávat i letos. Za pronájmy webového prostoru by se mělo v roce 2009 v ČR inkasovat více než 600 milionů korun. Zpomalení růstu domácího webhostingu souvisí v první řadě s nasyceností českého trhu. V posledních měsících loňského roku se také projevilo citelné oslabení poptávky po webových pronájmech, což je pravděpodobně následek přicházející ekonomické krize.
Impulsem pro rychlejší růst webhostingového odvětví tak může být postupný přechod k webovým službám, které budou zprostředkovávat obousměrnou komunikaci a usnadňovat svým uživatelům reálný život. Trend označovaný jako Web 2.0 se začíná výrazněji prosazovat na vyspělejších trzích. Jako příklady nového trendu je možné zmínit stále populárnější sociální virtuální sítě (např. Facebook) nebo poskytování softwaru jako služby prostřednictvím internetu SaaS (Software-as-a-Service).
Dlouhodobě nejúspěšnějšími pronajímateli webového prostoru jsou na domácím trhu firmy Active 24 a Internet CZ. Společně spravují téměř polovinu pronájmů webového prostoru v ČR. Ani pořadí na dalších místech se již delší dobu nemění. Na třetím, resp. čtvrtém místě následují společnosti Zoner software a Ignum, pátá je pak společnost Nethost. Uvedené informace pocházejí od společnosti HorMart, zabývající se monitoringem trhu internetových služeb.
pořadí | webhoster | počet virtuálních serverů |
1. | ACTIVE 24 | 45 000 |
2. | INTERNET CZ | 38 600 |
3. | ZONER SOFTWARE | 24 600 |
4. | IGNUM | 17 600 |
5. | NETHOST | 16 300 |
6. | WEB4U | 13 300 |
7. | PIPNI | 11 600 |
8. | TELEFÓNICA O2 | 8 900 |
9. | ČESKÝ HOSTING | 8 800 |
10. | BANÁN | 7 600 |