Internet vydělává miliardy, na televizi a noviny však stále nemá
Příjmy z internetové reklamy v loňském roce dosáhly 6,4 miliard korun. Letos by měly investice do reklamy na českém webu vzrůst o dalších sedmnáct procent na 7,5 miliardy korun. Vyplývá to z průzkumu agentury Factum Invenio, kterou tímto úkolem pověřilo Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR). "Uvedená čísla představují v současnosti nejpřesnější možný pohled na stav internetové inzerce v České republice. V celkovém součtu internetové reklamy jsou promítnuty dva odlišné obchodní modely, tedy nákup plošné inzerce a výkonnostní reklamy, které nemají stejnou tvorbu cen," okomentoval zveřejněné odhady předseda SPIR Ján Simkanič.
Nejvíce peněz již tradičně spolkla tzv. plošná reklama, která inzerenty loni stála celkově přes čtyři miliardy korun. Dalších 1,6 miliardy pak putovalo do PPC systémů (pay-per-click), které jsou často označovány jako výkonnostní reklamy.
Přes rychlý růst využití reklamního prostoru na internetu má stále web pouze okrajovou pozici v celkovém reklamním trhu. Loňský příjem 6,4 miliardy totiž znamená pouze 9,7 procent veškeré české reklamy. Nejvíce se platí za inzerci v televizi, která loni spolkla 28,4 miliard korun, tedy 43 procent veškerých výdajů firem na reklamu. Tisk si stále s přehledem udržel druhou pozici, když loni získal na reklamě 23,7 miliard korun.