Čeští uživatelé upřednostňují e-maily s diakritikou

5. 10. 2010

Sdílet

E-mailových zpráv bez diakritiky ubylo převážně v pracovních komunikacích ze služebních účtů, kde se přeci jen kladou vyšší nároky na reprezentativní formu. Zatímco v roce 2008 diakritiku ze svých e-mailů vypouštěla celá čtvrtina dotázaných uživatelů - zaměstnanců, letos je to pouhých 14 procent. Odpůrců diakritiky je stále méně i mezi uživateli osobních e-mailových účtů, i když zde zvyk psát zprávy bez háčků a čárek zakořenil mnohem pevněji. V roce 2008 se jednalo o 45 procent uživatelů, letos již jen o 29 procent.

Typický uživatel, který ve své e-mailové komunikaci vynechává diakritiku, má mezi 30 až 39 lety a pochází z obce s více než 100 000 obyvateli. Největší zastoupení mají tito uživatelé v Praze a na západě a severu Čech. Údaje vyplývají z průzkumu, který pro CZ.NIC zpracovala agentura Markent.

„Obavy, že elektronická komunikace výrazně ovlivní formu psaného jazyka, se ukazují jako liché. Vynechávání diakritiky v elektronické komunikaci byl spíše přechodný trend spojený s technickými podmínkami, které platily v začátcích internetu a které byly postupně překonány. Především výsledky průzkumu v oblasti organizací dokazují, že používání diakritiky v e-mailové komunikaci patří k základním rysům české elektronické jazykové kultury,“ uvedl Ondřej Filip, výkonný ředitel sdružení CZ.NIC.

Našli jste v článku chybu?