Téměř 70% zákazníků současných operátorů informuje o všeobecné spokojenosti se svým stávajícím mobilním operátorem. Přesto by se při vstupu nového mobilního operátora na trh téměř stejné procento uživatelů mobilních služeb zajímalo o jeho nabídku. Důvody o tak velký zájem o služby čtvrtého operátora jsou dány dlouhodobou medializací příprav tendru na nového operátora, poukazováním na vyšší ceny na českém trhu mobilních služeb oproti zahraničí a bránění vstupu virtuálních operátorů.
Dalo by se očekávat, že větší zájem o nové služby v oblasti technologií bude převážně ze strany mužské populace. Avšak také poměrně vysoké procento žen (60 %) vykazuje zájem o nabídku s technickými parametry. Lze proto konstatovat, že nový operátor by neměl adresovat svoji nabídku jen mužům, ale měl by se zaměřit i na zákazníky z řad něžného pohlaví. Zájem o nového operátora je celorepublikový a žádný z krajů nevykazuje větší procento zájmu oproti jinému kraji. Totéž platí pro různé věkové i příjmové kategorie.
A co hlavně zákazníci očekávají od nového operátora? Jsou to levná volání, nižší ceny, lepší tarify. Dále pak výhodné cenové balíčky, výhodné akce, levné SMS, levné ceny internetu/internetového připojení. Vypadá to tedy, že vstup nového operátora bude podmíněn nízkou cenou, aby měl šanci na trhu uspět. Z nefinančních atributů služeb kladou zákazníci na první místo především kvalitní pokrytí, následované kvalitními službami a spolehlivostí. Za povšimnutí stojí i pocitové kategorie uživatelů mobilních telefonů jako očekávání vstřícného přístupu, ochoty, neomezování a slušného jednání. Technologické pozadí služeb není hlavním argumentem ke změně mobilního operátora, ale jako hlavní požadavek lidé uvádějí lepší ceny, kvalitu a zákaznický přístup a péči.
Nejméně apelujícími prvky služeb pro zákazníky jsou pak bonusy za věrnost, věrnostní program, přehlednější vyúčtování, jednodušší struktura poplatků, studentské tarify, tarify pro mladé a překvapivě zvýhodněné ceny přístrojů. Zákazníky zajímá především výhodná cena a ostatní retro slevy, věrnostní bonusy a skupinové výhody pro ně nejsou tak důležité, pokud bude nabízená prvotní cena výhodná.
O výzkumu
Výzkum byl proveden v červenci 2012 metodou Omnibusu, a to na reprezentativním vzorku 1000 respondentů ve věkové kategorii od 15 do 65 let.
Zdroj: TZ GfK