Nejzajímavější je možnost nakupovat vánoční dárky po internetu pro lidi ve věku 15 - 49 let, kteří zaujímají celkem 36 % nakupujících, a svým blízkým obstarávají dárky nejčastěji v českých internetových obchodech (25 % populace). Letos mají lidé v plánu nakupovat především knihy (32 %), hračky (30 %), oblečení (28 %), kosmetiku (27 %) a multimédia či počítačové a konzolové hry (26 %). Od žen se očekává, že budou výrazně častěji kupovat oblečení a hračky, zatímco muži dárkové poukazy a zboží související s digitálními fotoaparáty a televizní technikou.
Co se aukcí a zahraničních e-shopů týče, využívá jejich služeb pouze 5% nakupujících, tedy 2 % z celkové populace, přičemž 12 % respondentů zatím není rozhodnuto.
"Lidé stále na internetu nakupují nejčastěji proto, že ušetří," říká Jaroslav Jíra z analytické společnosti GfK Czech. "Nižší cenu uvádí jako hlavní důvod 71 % těch, kteří na internetu hodlají nakupovat před Vánoci i letos. Nicméně i pohodlí nákupu je podstatné, a to pro celou polovinu respondentů. Oceňují, že mohou snadněji porovnat nabídky, vyhnou se chození po obchodech a také to, že je jim zboží doručeno až do domu. Není nijak překvapivé, že chození po obchodech se raději vyhnou muži (57 %) než ženy (42 %) a odpadající nošení nákupů vítají více ženy (52 %) než muži (46 %)," dodává.
Nejméně tohoto novodobého trendu využívají obyvatelé Zlínského kraje, z nichž 93 % po internetu nenakupuje. Naopak nejvíce jej k předvánočním nákupům využíjí obyvatelé hlavního města Prahy (36 %), lidé z Královéhradeckého (35 %), Jihomoravského (33 %) a Olomouckého (32 %) kraje.
K výše uvedeným stanoviskům dospěla společnosti GfK Czech v září roku 2010 po dotázání reprezentativního vzorku 1 000 respondentů ve věku 15 až 79 let formou osobního dotazování (CAPI).