Hlavní navigace

Další průzkum: Umíme používat AI? Z drtivé většiny ne

Sdílet

AI, pracovní trh, Autor: Computerworld.cz s využitím Dall-E

Jen zlomek Evropanů věří, že dokáže využívat umělou inteligenci v běžném každodenním životě. Dokazují to výsledky nového průzkumu, který zveřejnila společnost Samsung Electronics.

Výzkumu se zúčastnilo více než 11 000 respondentů v deseti evropských zemích. Podle výsledků více než polovina lidí (53 %) touží po tom, aby jim umělá inteligence usnadnila každodenní fungování, vylepšila možnosti zábavy a celkově zvýšila kvalitu života.

Školíte své zaměstnance ohledně využití možností AI?

Jen 15 % Evropanů ale uvedlo, že umějí výhody umělé inteligence využívat v každodenním životě, a 38 % se v současných debatách ohledně umělé inteligence podle vlastních slov příliš neorientuje.

Na dotaz, do jaké míry novou technologii chápou, odpověděli s největší sebedůvěrou respondenti v Polsku (23 %), zatímco nejmenší sebedůvěru dali najevo Britové (11 %). To svědčí o výrazném vlivu kulturního prostředí a vzdělání na přístup obyvatel.

Závěry průzkumu publikované v článku Intelligent Living: How AI is Enhancing Everyday Experiences také naznačují, že si lidé obecně přejí, aby umělá inteligence vylepšovala a obohacovala každodenní život. Z průzkumu je jasné i to, v jakých oblastech by si uživatelé pomoc umělé inteligence představovali především.

Video ke kávě

Máte čas na rychlé a informativní video?

Z umělé inteligence se v poslední době stává běžná součást mnohých aspektů běžného života, od algoritmů, které ovlivňují naše volby v oblasti zábavy, až po chytrá zařízení předvídající naše domácí potřeby. Více než polovina Evropanů (53 %) by si přála, aby jim AI technologie usnadňovaly život, především prostřednictvím fyzických úkonů typu uklízení. Na dalších místech se ocitla mimo jiné pomoc s úsporou nákladů na domácnost (21 %).

Nadějným představám ovšem příliš neodpovídá nadšení uživatelů pro nové technologie – jen něco přes třetinu respondentů (38 %) uvedlo, že na rostoucí roli umělé inteligence pohlížejí s opravdovým zájmem.

Umělá inteligence v domácnosti

Podle průzkumu je pro Evropany velkou prioritou konektivita – 42 % respondentů uvedlo, že by umělá inteligence měla přispět k lepšímu propojení přístrojů v domácnosti. Stejný počet lidí (42 %) se domnívá, že jim umělá inteligence domácí život vylepší, a skoro čtvrtina (24 %) považuje za nejdůležitější vlastnost AI řízení chytré domácnosti.

Umělá inteligence není jen ta generativní, upozorňuje odborník David Filgas
Umělá inteligence není jen ta generativní, upozorňuje odborník David Filgas
0:00/

Od umělé inteligence lidé očekávají především pomoc při uklízení a luxování – 33 % respondentů vyjádřilo zájem o inteligentní řešení, které by tyhle práce zastalo za ně.

Kromě toho se 28 % respondentů zajímá o umělou inteligenci, která by pomáhala s čištěním kuchyňských spotřebičů, a 25 % hledá pomoc s mytím nádobí a 23 % respondentů má zájem o inteligentní funkce při vaření a nakupování.

Tyto funkce mají v představách uživatelů přednost před tradičnějšími úkoly, k nimž patří třeba správa rodinných účtů a financí – tam by pomoc umělé inteligence přivítalo jen 21 % respondentů.

Zároveň uživatelé projevují obavy o zabezpečení nových technologií. Pro 37 % respondentů jsou zásadním požadavkem pravidelné bezpečnostní aktualizace, pro 34 % nepřetržitý aktivní monitoring hrozeb, a pro 27 % je nejdůležitější funkcí umělé inteligence kompletní ochrana, pokud se inteligentní systémy mají stát skutečnou součástí každodenního života. Z uživatelského hlediska je tedy nutné, aby technologie s umělou inteligencí nebyly jen inovativní, ale také bezpečné.

Umělá inteligence, díky níž se můžeme věnovat tomu, co máme rádi

Zhruba dvě třetiny (66 %) Evropanů by chtěly trávit více času činnostmi, které je baví a těší, a 37 % z nich si myslí, že jim v tom umělá inteligence může pomoci. Pro 41 % je pak inteligentní technologie možností, jak vylepšit kreativní činnost.

Uživatelé touží po vylepšení oblíbených zážitků, mezi něž patří cestování, hraní či sledování televize. To se projevuje i ve výsledcích průzkumu – mezi nejžádanější funkce umělé inteligence patří překládání a tlumočení v reálném čase (23 %) nebo inteligentní režimy optimalizující rozlišení obrazu (27 %), případně umožňující odhalit ruchy v pozadí a přizpůsobit tomu kvalitu zvuku při sledování filmů či dalšího obsahu (27 %).

Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z Computerworldu? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.

Důležitým trendem je i personalizace, zejména v oblasti zdraví a wellness. Polovina respondentů (50 %) by raději nemocem předcházela, než je následně léčila. Konkrétně 32 % respondentů projevilo zájem o úpravu jídelníčku na míru pomocí umělé inteligenci, 24 % by si přálo personalizované plány cvičení a 34 % touží po úpravě životního stylu na základě zdravotních údajů. Podobný počet lidí (31 %) se zajímá o využití umělé inteligence při sledování a vylepšování spánkových návyků.

Navzdory rostoucímu zájmu o zdravotní funkce s umělou inteligencí zůstává mezi lidmi, kteří v současnosti inteligentní technologie nevyužívají, jistá skepse – jen 17 % z nich uvedlo, že o využití zdravotních monitorovacích funkcí s umělou inteligencí v každodenním životě uvažuje. ¨

Podobně to vypadá i v oblasti domácí zábavy – navzdory obecnému zájmu o inteligentní vylepšování obrazu a zvuku televizorů prohlásilo 28 % respondentů, že je žádné funkce umělé inteligence v tomto ohledu nezajímají, což patrně svědčí o nedostatku informací o potenciálu nových technologií.

 

Získejte pro svůj produkt či službu ocenění IT produkt roku! Soutěž „IT produkt roku“ vyhlašuje redakce Computerworldu s cílem vyzdvihnout výrobky disponující vlastnostmi, které je významně odlišují od konkurenčních produktů stejné kategorie. Může přitom jít jak o celkově inovativní pojetí produktu, tak o jednotlivé funkční zdokonalení, výrazně zjednodušené ovládání nebo třeba o výjimečně příznivou cenu.

Soutěž probíhá ve třech samostatných kolech v kalendářním roce a každý postupující produkt či služba do jednoho ze tří finálových kol získává právo na titul IT produkt roku.

Máte-li zájem účastnit se soutěže IT produkt roku, neváhejte. Kontaktujte nás prosím na itprodukt@iinfo.cz.

O přihlášku a více informací si můžete napsat nebo zavolat na telefonech 776 204 420 nebo 604 266 707 či 725 326 893, případně na také na adrese itprodukt@iinfo.cz.

Našli jste v článku chybu?