Pojem e-commerce zastřešuje širokou oblast nástrojů a principů realizovaných pomocí internetu. Základním prvkem e-commerce jsou internetové obchody. Ty můžeme dělit podle segmentace na cílovou skupinu na B2B – elektronický obchod mezi dvěma právními subjekty a B2C – nákup přes internet pro koncové spotřebitele.
Cílem e-shopů B2C je získání, udržení zákazníka, který bude realizovat opakované nákupy. Klíčovými vlastnostmi e-shopů jsou proto přehlednost, jednoduchost, odpovídající grafika pro cílovou skupinu a uživatelská přívětivost.
Náš zákazník, náš pán
Co vše internetový obchod pro tuto oblast zahrnuje? Kromě on-line přehledů objednávek a jejich stavů jsou jeho součástí například informace o skladových dostupnostech, přehledy zákazníků či propojení na ERP, ekonomický systém, CRM a DMS.
V poslední době už tento software zvládá i lokalizaci do cizích jazyků. Velmi důležitá je například možnost nastavení různých cenových úrovní pro rozdílné skupiny zákazníků, zobrazení stavu objednávek pro registrované klienty či podpora několika platebních metod, např. platba fakturou, a také plateb prostřednictvím systémů PayPal, PaySec a SMS.
Pro obchodníky je také velmi užitečná funkce automatické generování nejprodávanějšího zboží či automatické exportování na vyhledávače zboží. To je navíc důležitá forma bezplatné propagace. Naopak zákazník ocení možnost porovnávání produktů podle stanovených kritérií, fulltextové vyhledávání nebo elektronické potvrzení objednávky, které je automaticky zasláno na jeho e-mail.
E-commerce pro tento segment zákazníků umí také pracovat s různými užitečnými marketingovými nástroji, jako jsou slevové kupóny, věrnostní systém či různé ankety, případně diskuzní fóra, soutěže a podobně. Dokáže též vypracovat důležité statistiky či rozesílat na zákazníky hromadné e-maily.
Firma firmě
E-commerce určená pro segment B2B, čili pro zákazníky z řad právnických osob. V této oblasti jsou cíli především zautomatizování obchodního procesu, snížení administrativní zátěže a také vyhledávání nových možností pro zvýšení prodeje a obratu.
Funkce, které jsou pro tuto oblast využívány, se proto pochopitelně poněkud liší od těch pro oblast B2C. Důležité jsou například možnost přístupu do databáze dodavatelů prostřednictvím internetu, propojení s jejich skladovým softwarem, které umožňuje odběratelům zadávat objednávky elektronicky, či přístup partnerů do centrálního e-shopu velkoobchodu. Vlastní e-shop pak bývá propojený na centrální internetový obchod a přináší možnost definování cenové hladiny pro partnery, jednotlivé produkty či možnost tvořit a vyhodnocovat statistiky prodejů.
Spojení s centrálním mozkem
Avšak aby internetový obchod mohl fungovat, je nutné zabezpečit specializované řešení vycházející z podnikového informačního systému neboli ERP ve spojení s modulem pro e-shop. Pokud provozovatel internetového obchodu už řešení pro e-shop má, musí pro sebe hledat takový ERP systém, který by byl s jeho existujícím e-shopem propojitelný a mohl s ním komunikovat. Informaci, zda tomu tak v konkrétním případě je, najde u dodavatele svého e-shopu.
Pokud naopak firma už má ERP systém a chce svou činnost rozšířit o elektronický obchod, je ideální, pokud najde takový modul e-shop, který je integrován s jeho existujícím informačním systémem. To znamená vybrat si e-shop od téhož dodavatele nebo od jeho partnera. Kromě jiného tím odpadají problémy s komunikací s více stranami i zbytečné náklady.
Asi není třeba dodávat, že pokud firma začíná s internetovým obchodem a současně pořizuje ERP, je důležité najít hned zpočátku integrované řešení. Ať už jde o kteroukoli z variant, je nutné věnovat výběru obou řešení maximální pozornost. Ideální je předem sumarizovat, co vše má technologie splňovat. Častou chybou v této situaci bývá snaha ušetřit, kvůli níž se často přistupuje k nejrůznějším kompromisům, které v průběhu času stojí další a další peníze.
Autor je produkt manažer systémů Helios společnosti Asseco Solutions