Elektronický byznys a ERP

V posledních letech se stává čím dál populárnější e-commerce – elektronické obchodování zaměřené prakticky na jakékoli zboží, od spotřební elektroniky přes hudbu až po zážitky. Oproti kamennému obchodu jsou jeho výhodami rychlost, jednoduchost a pohodlí a samozřejmě i významně menší provozní náklady.

Elektronický byznys a ERP



Firma firmě
E-commerce určená pro segment B2B, čili pro zákazníky z řad právnických osob. V této oblasti jsou cíli především zautomatizování obchodního procesu, snížení administrativní zátěže a také vyhledávání nových možností pro zvýšení prodeje a obratu.

Funkce, které jsou pro tuto oblast využívány, se proto pochopitelně poněkud liší od těch pro oblast B2C. Důležité jsou například možnost přístupu do databáze dodavatelů prostřednictvím internetu, propojení s jejich skladovým softwarem, které umožňuje odběratelům zadávat objednávky elektronicky, či přístup partnerů do centrálního e-shopu velkoobchodu. Vlastní e-shop pak bývá propojený na centrální internetový obchod a přináší možnost definování cenové hladiny pro partnery, jednotlivé produkty či možnost tvořit a vyhodnocovat statistiky prodejů.

Spojení s centrálním mozkem
Avšak aby internetový obchod mohl fungovat, je nutné zabezpečit specializované řešení vycházející z podnikového informačního systému neboli ERP ve spojení s modulem pro e-shop. Pokud provozovatel internetového obchodu už řešení pro e-shop má, musí pro sebe hledat takový ERP systém, který by byl s jeho existujícím e-shopem propojitelný a mohl s ním komunikovat. Informaci, zda tomu tak v konkrétním případě je, najde u dodavatele svého e-shopu.

Pokud naopak firma už má ERP systém a chce svou činnost rozšířit o elektronický obchod, je ideální, pokud najde takový modul e-shop, který je integrován s jeho existujícím informačním systémem. To znamená vybrat si e-shop od téhož dodavatele nebo od jeho partnera. Kromě jiného tím odpadají problémy s komunikací s více stranami i zbytečné náklady.

Asi není třeba dodávat, že pokud firma začíná s internetovým obchodem a současně pořizuje ERP, je důležité najít hned zpočátku integrované řešení. Ať už jde o kteroukoli z  variant, je nutné věnovat výběru obou řešení maximální pozornost. Ideální je předem sumarizovat, co vše má technologie splňovat. Častou chybou v této situaci bývá snaha ušetřit, kvůli níž se často přistupuje k nejrůznějším kompromisům, které v průběhu času stojí další a další peníze.

Autor je produkt manažer systémů Helios společnosti Asseco Solutions



Úvodní foto: © Helder Almeida - Fotolia.com



Vyšlo v Computerworldu 13/2012
Celý článek i toto vydání lze zkoupit elektronicky








Komentáře