Ballot screen Microsoftu byl schválen Evropskou komisí
Evropská komise tento týden jednala o novém návrhu "ballot screenu" pro výběr prohlížeče ve Windows, který byl opětovně předložen společností Microsoft, a konečně řekla Microsoftu své "ANO". Končí tak jeden velký spor mezi softwarovým gigantem a evropskými regulátory. Největším vítězem jsou však zřejmě konkurenční prohlížeče v čele s Operou, Firefoxem, Google Chrome a Apple Safari. Všechny tyto browsery tak totiž získávají reklamu doslova k nezaplacení. Miliónům uživatelů v Evropě se totiž nyní bude při instalaci operačních systémů Windows zobrazovat loga těchto konkurentů odkazující na jejich produkty. To vše přitom zadarmo.
"Upřímně doufám, že středeční rozhodnutí ukončí dlouhou kapitolu, která nebyla pro Microsoft vždy příjemná. Vzájemné vztahy firmy a komise se díky tomu určitě zlepší," komentovala výsledek jednání komise eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Neelie Kroesová.
Nová podoba „ballot screen“ pro výběr prohlížeče ve Windows je tak snad již dostačující. Microsoft v ní oproti původnímu návrhu udělal několik změn.
Po tomto velmi vstřícném návrhu Microsoftu se totiž redmondskému gigantovi nedostalo žádných díků, nýbrž paradoxně jen další kritiky ze strany konkurenčních společností Google, Mozilla a Opera Software. Už méně, nebo spíše vůbec, vadil návrh Applu, který vyvíjí prohlížeč Safari. Důvod byl na první pohled banální: pořadí dvanáctky prohlížečů v ballot screen mělo být totiž dle abecedy, což by na první místo přiřadilo prohlížeč Applu. S tím se však Opera, Google ani Mozilla nemohly smířit.
Na tyto stížnosti šalamounsky odpověděl Microsoft, který rozhodl, že pět největších prohlížečů bude v ballot screenu zobrazeno na prvních místech, avšak vždy zcela náhodně. Na tento návrh EK tedy konečně kývla a nic mu nevytkla.
Na druhou stranu by ale měla vytknout hodně věcí jejím konkurentům, jejichž lobby jim přinese bezplatnou reklamu v desítkách miliónů, či spíše stovkách miliónů počítačů po celé Evropě. Ballot screen se totiž nemá objevovat pouze při instalaci Windows 7, ale také zpětně pomocí aktualizací ve Windows XP a Windows Vista. A kdo vlastně určil, že má být takto zvýhodněná zrovna pětice Safari, Internet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox a Opera? Především účast Opery je zarážející. Přestože je to beze sporu kvalitní prohlížeč, kvůli jejímu žalostnému marketingu neovládá ani procento trhu webových prohlížečů pro klasické počítače. To bude asi důvod, proč byla právě lobby norské společnosti Opera Software v celém sporu nejmarkantnější.