Technologický gigant započal válku proti fake news poté, co byl v roce 2016 nařčen z toho, že se na jeho platformě ve velkém objevují články, které měly ovlivnit prezidentské volby. Jednou ze zbraní, které ve svém boji používal, bylo oprávnění externích „kontrolorů faktů“ k označování článků považovaných za zavádějící.
Funkce byla na platformu přidána letos v létě a už v září akademici věděli, že „vlajky“ nefungují. Facebook doufal, že uživatelé budou „zpochybněným“ zprávám méně věřit a méně je sdílet, ale studie univerzity v Yale ukázala, že to tak většinou není. Daný průzkum ukázal, že je jen o 3,7 procenta vyšší pravděpodobnost, že lidé začnou článek identifikovat jako falešný, je-li označený. Takové nízké číslo naznačuje, že snahy o označování falešných zpráv jsou většinou marné.
Jiná studie publikovaná v časopise „Psychological Science in the Public Interest“ (psychologická věda ve veřejném zájmu, sic!) ukázala, že označené články mohou v některých případech ve skutečnosti „více zakořenit něčí víru“. Jinými slovy, označením článku jako „fake news“ Facebook nejspíš posiluje víru těch, kteří souhlasí s tím, co jim bylo v daném článku předloženo.
Zároveň Facebook podnikl svůj vlastní průzkum a zjistil, že efektivnější než označování článků jsou jiné prostředky, například nabídka souvisejících článků pro získání kontextu.
Zdroj: Techspot.com