Google mění zásady ochrany osobních údajů. Co z toho plyne pro uživatele?

29. 1. 2012

Sdílet

Americká společnost Google své uživatele formou emailů informuje o plánovaných změnách podmínek pro ochranu osobních údajů. Ve zprávě stojí, že hlavní motivací společnosti je „zbavit se více než 60 různých verzí zásad ochrany osobních údajů pro různé služby Google a nahradit je verzí jedinou“. Z tohoto hlediska se jedná o krok poměrně pochopitelný, neboť společnost Google s velkou frekvencí vydává či ruší mnohé online služby, jež nutně operují s osobními údaji uživatelů, avšak mohou podléhat různým zásadám ochrany citlivých informací.

Dalším důležitým podnětem pro reformu podmínek je nepochybně komerční stránka věci. Významný zdroj příjmu společnosti přirozeně představují reklamy a inzerce, které Google díky osobním informacím může uživatelům servírovat efektivněji. Pakliže z předchozího odstavce cítíte rozhořčený tón, nenechte se mýlit. Ačkoliv mě osobně reklamy iritují, nemám absolutně nic proti jejich cílení na uživatele podle osobních údajů. Uvědomme si, že reklamami nás média krmí všemi informačními kanály, tudíž proč by měl Google činit výjimku. Co se týká personifikace reklam, osobně oceňuji, že Google alespoň nabízí poměrně podrobné informace vysvětlující princip jejich výběru. Dokonce se můžete z odběru personifikovaných reklam svobodně odhlásit či blokovat některé inzerenty. Nemůžu si však odpustit vyjádření své nevole alespoň vůči reklamám vkládaným před videa na YouTube, tehdy působí až příliš agresivně (ne však více než reklamy uvnitř filmů promítaných na komerčních televizních stanicích).

Vraťme se však ke změnám ochrany osobních údajů. Považuji za sympatické, že Google zveřejnil poměrně srozumitelné shrnutí změn zásad a navenek se celkově prezentuje tak, že mu zálěží na tom, aby si byli uživatelé svých práv vědomi. Dle svých slov se Google striktně drží pěti základních pravidel týkajících se ochrany osobních údajů. Vše je přehledně shrnuto v oficiálním demonstračním videu. Předně Google klade důraz na to, aby uživatel mohl ovlivnit, které informace za sebou zanechá. Na stránce dataliberation.org si můžete například prohlédnout návody, jak se odhlásit z jednotlivých služeb Googlu či po sobě „uklidit“ digitální informace. Otázkou však zůstává, jak to funguje v praxi. Pokud si na webu nastavíte, že chcete smazat to či ono, nikdo vám nedá záruku opravdového odstranění informací ze serverů Googlu. Avšak například ve srovnání s Facebookem, který je nechvalně známý za úniky informací, na mě osobně působí Google podstaně seriózněji.

Společnost se snaží nasbírané informace dále využít k tomu, aby lépe pochopila význam vašich dotazů ve vyhledávači Google. Pokud je tedy některé hledané klíčové slovo mnohoznačné, Google zobrazí výsledky hledání podle vašich předchozích dotazů. Myšlenka jistě zajímavá, dle mého názoru však poměrně omezující. Raději bych měl kontrolu nad tím, co hledám, než aby mi byly informace doporučovány, neboť mi mohou být aktuálně hledané údaje kvůli historii dotazů nechtěně skryty. Tento krok osobně hodnotím negativně, avšak jiným uživatelům může naopak perfektně vyhovovat.

Google k otázce ochrany soukromí přistupuje zodpovědně a snaží se veškeré informace učinit transparentními. To však ještě neznamená, že zde neexistuje nějaký háček, o kterém se neví nebo nemluví. Předně se Google dušuje, že bez vašeho vědomí a souhlasu neposkytne informace třetím stranám, bude je sdílet pouze s vámi a bude je používat pro již zmíněné cílení reklam či personifikaci výsledků hledání. V jedné větě však ihned dodává, že může nasbírané citlivé údaje zveřejnit na popud legitimního soudního příkazu. Z této informace už se mnoho podrobností nedozvíme a můžeme se pouze domýšlet, co tím chtěl vlastně básník říci. Vnucuje se otázka, zda možné zveřejnění údajů nesouvisí s aktuálními americkými návrhy protipirátských zákonů SOPA a PIPA či v Evropě současně hojně kritizovaným zákonem ACTA. Samozřejmě, Google byl přece jednou ze stránek, jež oficiálně vyjádřila nesouhlas s podporou „cenzury“ internetu ve formě zákonů SOPA a PIPA. Můžeme však jen stěží zjistit, co se děje v zákulisí a jaké politické a mocenské tlaky na sebe nadnárodní společnosti a vláda vyvíjejí.

Google považuji za „slušnou“ společnost, jež uživatelům nabízí obrovské množství kvalitních služeb, informací či otevřený mobilní operační systém a to vše zdarma v podstatě jen za cenu oněch „otravných“ reklam. Doufám tedy, že svých slibů dostojí a nebude uživatelské soukromé informace s třetími stranami sdílet.

Pakliže vás zajímá, jakou digitální stopu za sebou na Googlu zanecháváte, můžete využít například službu Google Dashboard, jež zobrazí seznam všech služeb, jež využíváte a jimž poskytujete své osobní údaje. Pakliže se o svém soukromí chcete dozvědět více, můžete si prohlédnout, které informace Google sbírá a jak se svými daty na internetu rozumně nakládat.

Našli jste v článku chybu?