Studie využívá technologie z oblasti e-mobility k prozkoumání podmínek pro vybudování „zelené“ dálnice mezi dvěma sousedícími metropolitními oblastmi – Bratislavou a Vídní. Dálnice propojující tyto metropole by byla vybavena rozsáhlou sítí veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily.
Studie je součástí pilotního projektu VIBRATe (VIedeň BRATislava e-mobility), který je ve střední Evropě vůbec první svého druhu. Cílem projektu je snížit emise využitím chytřejšího, energeticky účinnějšího přepravního systému. V současnosti vyprodukuje spalovací motor vozu, který pravidelně cestuje mezi Vídní a Bratislavou, průměrně 45 kg CO2.
„Masívnější zapojení elektromobilů do elektrizačních soustav bude bezesporu podstatným zásahem do technologií přenosu a rozvodu elektřiny. Na druhou stranu mají elektromobily samy o sobě významný obchodní potenciál, mohou například elektřinu ze svých baterií vracet zpět do sítě a poskytovat elektřinu v okamžicích, kdy je jí nedostatek. Koncept elektrického pohonu v kombinaci s novými řídícími a IT technologiemi představuje významný změnový prvek, a to jak ve fungování elektroenergetických tak dopravních infrastruktur,“ vysvětluje Libor Kozubík, lídr pro oblast energetiky a veřejných služeb ve střední Evropě, IBM Global Business Services.
Elektromobilita se také kvůli rostoucím cenám benzínu a nafty stává významným fenoménem dnešní doby a elektromobil se s vysokou pravděpodobností stane žádanou alternativou vozů se spalovacími motory. Jednou z překážek, které je potřeba odstranit, je stále poměrně vysoká cena takovýchto vozidel a nedostatečná kapacita baterií. Na řešení tohoto problému pracuje intenzivně také IBM v rámci výzkumu Li-vzduchové technologie baterií.