Jak internetové obchody bojují v krizi o přežití?

29. 7. 2009

Sdílet

Internetové obchody bojují v krizi o přežití



Značná část tuzemských e-shopů přiznává kvůli přesycenému trhu potíže. Rozhodující pro ně bude období Vánoc, které generuje až třetinu celoročního obratu internetových obchodů v České republice. Zatímco marže a obchodní výsledky mnoha e-shopům klesají, náklady na jejich provoz postupně rostou. Důvodem je vysoce konkurenčního prostředí, ve kterém je pro provozovatele stále těžší a dražší uspět. Každým rokem totiž začínají nabízet zboží online stovky nových firem. Následkem toho je český trh zahlcen e-shopy, z nichž značná část bojuje o přežití.

Za jeden ze zásadních problémů internetového obchodování v České republice je označována doprava směrem k zákazníkovi. Provozovatelé tuzemských e-shopů se proto intenzivně snaží zkrátit čas od objednání zboží do jeho dodání, a přitom co nejvíce ušetřit. Optimalizují skladové kapacity, získávají flexibilnější dodavatele, vybírají kvalitnější informační systémy a zjednodušují vnitřní komunikační procesy.

Podstatnou roli v případě internetových obchodů hraje nabízené zboží. Provozovatelé e-shopů se zájmem sledují nákupní chování tuzemských spotřebitelů, které se průběžně mění. Podle nejnovějšího průzkumu společnosti Factum Invenio jsou letos na internetu nejžádanější domácí spotřebiče, zatímco loni kralovalo oblečení. Dlouhodobý je u Čechů zájem o elektroniku či knihy, které se mezi nejprodávanějšími komoditami na internetu drží již pět let. Podle studie Eurostatu loni nakupovalo v tuzemsku přes internet 23 % populace. Nejaktivnější byli v tomto směru mladí lidé ve věku 25 až 34 let. V oblibě internetového obchodování však zatím Česká republika evropského průměru nedosahuje. Vůbec nejvíce se loni přes internet obchodovalo v Dánsku (59 %) a Velké Británii (57 %), kde například nakupoval online každý čtvrtý důchodce. V České republice to byli pro srovnání dva penzisté ze sta.

Našli jste v článku chybu?