Tento dotazník nenahrazuje osobní rozhovor, ale spojuje výhody strukturovaného rozhovoru a živého kontaktu při počátečním výběru. Personalista si sestaví pro uchazeče na danou pozici sérii otázek, u každé z nich určí maximální možný čas pro odpověď.
E-mail zaslaný uchazeči obsahuje podrobné informace potřebné pro přípravu na rozhovor, jako jsou údaje o maximální délce, o počtu otázek a odkaz, na kterém si – až bude připraven – může videodotazník spustit. Na začátek rozhovoru mu personalista může nahrát osobní vzkaz. Potom následuje část, která slouží k nastavení techniky: kontrola záběru kamery a citlivosti mikrofonu. Před samotným rozhovorem ještě může kandidát odpovědět na zkušební otázku. Odpověď na ni se nevyhodnocuje, slouží k tomu, aby si ji uchazeč přehrál a mohl vše potřebné upravit tak, aby zapůsobil co nejlépe.
Jakmile uchazeč začne na otázky v rozhovoru odpovídat, nemůže se k žádné otázce vrátit. Pokud dojde k nějaké technické závadě, daná otázka se z rozhovoru vyřadí.
Kompletní práce s uchazeči pomocí videodotazníku probíhá v jednotném prostředí náborového systému LMC G2. Videodotazník poskytuje společnost Video Recruit, založená v roce 2010 v Praze. Služby nabízí v režimu SaaS (Software as a Service), software se automaticky přizpůsobuje kvalitě připojení k internetu a nabízí podporu několika jazyků. Video Recruit také dokáže své řešení dobře přizpůsobit českým standardům pro ochranu osobních údajů. Bylo akceptováno ÚOOÚ.
V prostředí LMC G2 se personalista s odpověďmi seznámí v čase, který mu vyhovuje. Nemusí zohledňovat časové možnosti uchazeče. Pro úsporu času může projít jen některé odpovědi a může je sdílet s budoucím vedoucím.
Videodotazník také odhalí uchazečovu motivaci, kterou je možné prověřit vhodně zvolenými otázkami. Díky tomu, že se uchazeč na otázky nemůže předem připravit, získá personalista jeho bezprostřední reakce. Je tak možné například zjistit, jak dokáže reagovat na otázku v cizím jazyce či když je třeba se okamžité rozhodnout.
Trh s videodotazníky se rychle rozvíjí, podle studie britské společnost Metashift z letošního jara plánuje přibližně třetina firem ještě letos začlenit videodotazníky do náborového procesu. Jen necelých 15 procent dotázaných firem se k této myšlence staví zcela odmítavě.