Důležitým rysem sdílených služeb je např. možnost prakticky okamžitě je využívat bez nutnosti budovat, vlastnit či provozovat nezbytné technologické řešení. Díky množstevnímu efektu, tedy že sdílené služby mohou být poskytovány více uživatelům současně, dochází k výrazným úsporám.
„Náklady organizace či úřadu je možné mnohem lépe predikovat a plánovat, jsou totiž v tomto případě jen provozní, nikoli investiční – platí se za poskytnuté služby,“ vysvětluje prezident ICT Unie Svatoslav Novák a dodává: „Sdílené služby jsou také dobře škálovatelné, lze je přidávat či ubírat podle momentálních potřeb.“
Pro poskytování ve formě sdílených služeb se pak nejvíce hodí takové agendy, aplikace či činnosti, které jsou univerzální a využitelné co největším počtem zákazníků. Například účetnictví, personalistika, spisové služby, agendy obcí s přenesenou působností apod.
ICT Unie připravila poziční dokument Sdílení ICT služeb ve veřejné správě s podtitulem Návrh vybraných opatření pro snížení rozpočtových nákladů v době ztížených ekonomických podmínek. Jednotlivé kapitoly se zaměřují na to, v čem spočívá podstata sdílených služeb, jaké jsou jejich přínosy či právní aspekty. Stranou nezůstávají ani otázky související s poptáváním sdílených služeb, možnostmi jejich financování nebo bezpečností. Uvedeny jsou i příklady úspěšně fungujících sdílených služeb ve světě i v České republice.