IBM a České vysoké učení technické oznámily výsledky jedenáctého ročníku soutěže „IBM Student Research Projects“ zaměřené na podporu výzkumné práce studentů. V soutěži, jejíž účastníci měli za úkol navrhnout aplikace pro „inteligentní kiosek“, uživatelská rozhraní pro sociální sítě nebo rozhraní pro městské plánování, zvítězil Jakub Hušek. Student posledního ročníku Fakulty elektrotechnické vytvořil displej s vícedotykovým ovládáním a snímáním obrazu.
Letošní vyhlášení vítězů „IBM Student Research Projects“ pořádají IBM a Fakulta elektrotechnická ČVUT v rámci oslav stoletého, respektive šedesátého výročí založení obou organizací. Projekt propojuje výzkum IBM se studentským prostředím.
Na akademickou půdu ČVUT dorazil v den slavnostního vyhlášení také speciální „skills truck“, který v rámci akademického turné „Smarter Planet Comes to You“ navštíví více než dvacet univerzit v západní Evropě a představí koncept IBM „Chytřejší planeta“. Praha byla jedinou zastávkou v rámci regionu střední a východní Evropy. Toto turné si klade za cíl představit studentům i pedagogům problematiku znalostí a dovedností potřebných pro nové desetiletí. Během návštěvy sedmnáctimetrového trucku se studenti a studentky dozvědí zajímavé informace o produktech, službách a strategii IBM, mohou si promluvit s manažery i výzkumníky společnosti, seznámí se s nabídkou stáží i pracovních příležitostí v IBM a zahrát si mohou také vzdělávací hru CityOne.
O soutěži IBM Student Research Projects
Hlavním cílem programu „IBM Student Research Projects“ je naučit studenty řešit komplexní vědecké úlohy, prakticky je realizovat a projektové výsledky také přesvědčivě prezentovat. Vítězné projekty získávají finanční odměnu. Do soutěže, kterou IBM pořádá ve spolupráci s katedrou počítačů a katedrou počítačové grafiky a interakce Fakulty elektrotechnické ČVUT, se přihlásilo 11 projektů. Od roku 2005, kdy IBM začala na výzkumných projektech s ČVUT spolupracovat, se do programu zapojilo již více než 450 studentů.
Vítězné projekty:
• 1. místo - Jakub Hušek: Displej s vícedotykovým ovládáním a snímáním obrazu
Cílem této práce bylo navrhnout a vyrobit stůl s integrovanou počítačovou projekční plochou. Ta je schopna adekvátně reagovat na doteky uživatelů a navíc umožňuje i fotografování objektůpoložených na dotykové ploše.
• 2. místo - Jiří Hlinka: Rozhraní aplikace pro plánování měst (parkovací místa)
Návrh a testování uživatelského rozhraní aplikace pro mobilní telefony, která uživateli poskytne informace o volných parkovacích místech ve městě.
• 3. místo - Jan Trska: Aplikační úlohy pro akcelerátor Javy na procesoru Cell
Student navrhl, naprogramoval a otestoval sadu výkonnostních testů akcelerátoru Javy pro platformu vícejádrového procesoru IBM Cell. Sada testů zahrnuje řešení úloh z oblasti optimalizace, jako např. tzv. problém obchodního cestujícího.
Zvláštní ceny poroty:
• Petr Švestka: Využití interface agentů
• Petr Stolař: Služba dobré ráno pro dotykový kiosek s „mluvící hlavou“
Zvláštní cena za inovaci:
• Adam Prchlík: Rozhraní aplikace pro plánování měst (internetová síť)
Přehled projektů všech ročníků, včetně výsledků a názorných videí, je dostupný na stránkách http://ibm-cvut.felk.cvut.cz/index.html.