Podle bezpečnostních expertů O2 je denně podvrhnuto až 300 mobilních čísel a rozesláno více než 10 000 nevyžádaných SMS zpráv. Aktuálně nejčastějším typem podvodné zprávy je phishingová SMS zpráva od přepravní společnosti – například falešné DPD, Česká pošta, PPL apod.
Podvodník často informuje zákazníka, že zásilka dorazila do skladu a nelze ji doručit z důvodu chyb v adrese. Správné údaje má uživatel upravit na zaslaném odkazu. Tím se už dostane na podvrhnuté stránky a vyplňuje podvodníkovi citlivé osobní údaje, jako je např. adresa, přístupové údaje do bankovnictví, CVC kód apod.
„Denně nám lidé nahlásí několik desítek SMS zpráv jako podvodných. My tyto podezřelé SMS zprávy okamžitě na oddělení bezpečnosti prověřujeme. Každý den na základě těchto tipů několik podvodných domén zablokujeme,“ vysvětluje Radek Šichtanc, bezpečnostní ředitel O2.
Podvodné SMS zprávy je možné zaslat na číslo 720 002 002 a od 13. prosince nově také na číslo 7726, které mají i ostatní operátoři.
„Sezóna nakupování dárků je v plném proudu. Doporučuji, aby byli lidé při online nakupování přes e-shopy i inzeráty velmi opatrní, neklikali na podezřelé odkazy a nevyplňovali žádné citlivé údaje na nedůvěryhodných webech. Pozor také na telefonáty s podivně výhodnými nabídkami, investicemi apod.,“ varuje Radek Šichtanc.
Všechna O2 kontaktní čísla mají nyní tzv. antispoofingovou ochranu. To znamená, že je nejde podvrhnout. Pokud zákazníkovi volá někdo například z nejčastěji používaného čísla 800 02 02 02, je to vždy operátor O2 a ne podvodník.
Nejnovější statistiky společnosti O2 ukazují, že nadále extrémně narůstá počet i rozsah podvodného jednání na internetu i v mobilní síti. Jen za poslední dva sledované měsíce říjen a listopad letošního roku šlo o téměř 500 milionů útoků, což je více než za celý loňský rok dohromady.