Platy v IT zamrzly a porostou minimálně
Zažité pravidlo, že IT odborníci se o práci bát nemusí, přestalo v roce 2009 platit - doby přeplácených IT specialistů prozatím skončily. Zájem je dnes hlavně o konzultanty se znalostí technologií i byznysu, jednostranně zaměření odborníci budou práci nacházet s obtížemi. Letos podle dostupných prognóz platy v IT neporostou vůbec, případně jen v jednotkách procent. U některých IT profesí mzdy dokonce podstatně poklesly. V porovnání s jinými sektory je však na tom oblast IT co do počtu pracovních míst stále relativně dobře.
Růst platů v IT, které v předchozích letech rapidně stoupaly, v minulém roce ustal. Případně docházelo k navýšení v řádu jednotek procent. Podle analýzy společnosti LMC loni platy v IT rostly minimálně, o 1 až 2 procenta, což je v kontrastu s minulými lety, kdy platy v případě některých pozic rostly o desítky procent ročně. Tehdejší superpozice, které byly přepláceny, zažívají mnohem skromnější časy. Týká se to například konzultantů v oblasti Business Intelligence a některých úzce specializovaných odborníků.
Ačkoli obor informačních technologií prochází svou historicky největší krizí, v porovnání s jinými sektory je na tom co do počtu pracovních míst relativně dobře, vyplývá z analýzy LMC. O kvalitní odborníky je stále zájem, pouze se musí smířit s nižšími platy a méně velkorysými benefity, které se v IT branži dlouho braly jako standard.
Převis poptávky nad nabídkou pracovních míst trvá i v dříve velmi nedostatkových profesích, jako třeba u specialistů na podnikové systémy SAP. Ti byli dlouhou dobu nedostatkoví a velmi drazí. Letos je jich nadbytek a někteří museli jít se svými platovými požadavky až o polovinu dolů. Podle analýzy společnosti S&T CZ je naopak stále zájem o procesní analytiky a konzultanty s kombinovanou znalostí technologií a zákazníkova oboru – například využití IT ve strojírenství. Poptávka je rovněž po auditorech IT infrastruktury či procesních konzultantech, kteří umějí poradit s možností úspor, nebo po specialistech na monitoring IT systémů. Uplatnění snadněji najdou také servisní technici a pracovníci IT podpory.
Se změnou poptávky ze strany zákazníků se mění i nároky na zaměstnance. Ideální kandidát musí kromě odborných schopností nabídnout i obchodního ducha, schopnost se zorientovat v oboru klientova podnikání a vycítit, co klient ještě může potřebovat.