Systém je schopen rozeznat aktivitu určitých částí mozku uživatele. Dále přesně analyzuje, kam se na obrazovce dívá. Z pohledu uživatele to vypadá tak, že se zaměří na určitý bod na obrazovce, například na ovládací tlačítko. Oční kamera okamžitě zaznamená, že se tak stalo. Uživatel se poté soustředí na předem daný myšlenkový příkaz, například na stisknutí tlačítka. Systém identifikuje aktivitu v příslušné části mozku. Propojí oba vstupy a stiskne požadované tlačítko.
I přes velké pokroky je výzkum údajně teprve v počátcích a vědce čeká ještě velmi dlouhá cesta ke komerčnímu využití. Sledovat aktivitu mozku totiž není vůbec jednoduché. Jednak je potřeba velké množství elektrod, které jsou pomocí vodivého gelu připojeny přímo na pokožku hlavy.
Především je ale nutné správně určit a nastavit význam jednotlivých signálů, což je velmi náročné. Výzkumníci se proto zaměřují zejména na přesnou a jednoduchou kalibraci signálu. Slibně pokračuje také vývoj miniaturní suché elektrody, která bude se systémem místo drátů propojena radiovým signálem.
Oblastí využití jsou široké. Největší zájem má už nyní herní průmysl - představte si počítačové hry, které ovládáte pouhými myšlenkami. Velký přínos by tyto technologie znamenaly pro tělesně postižené pacienty.