Zatímco Poláci si myslí, že je nakupování na internetu riskantní a složité, Češi jsou přesvědčeni, že je levnější než klasické obchody a zabere méně času. Vyplývá to z průzkumu společnosti Gemius E-commerce 2009. Studie ukázala, že z obyvatel zemí Vyšegrádské čtyřky na internetu někdy nakupovalo 81 procent Čechů, 76 procent Slováků, 69 procent Poláků a 66 procent Maďarů. Zatímco Poláci si myslí, že nakupování na internetu je riskantní (40 procent) a složité (10 procent), Češi jsou přesvědčeni, že je levnější než v klasických obchodech (65 procent) a zabere méně času (57 procent).
Častěji nakupovat na internetu chtějí především Poláci (29 procent), Češi o něco méně (24 procent). Hlavní věcí, která by Čechy přiměla k většímu nakupování online je nižší cena (39 procent), širší sortiment (15 procent) a speciální nabídky (12 procent). Naproti tomu dvě procenta Čechů a tři procenta Slováků by k častějším nákupům nepřesvědčilo nic.
„Ceny internetových obchodů v ČR plošně klesat nebudou, protože již dnes se v oboru pracuje s maržemi v řádu jednotek procent. Z hlediska rozšiřování sortimentu tam však existuje značný prostor. Speciální cenové akce dnes nabízí majorita internetových i kamenných obchodů, je tedy poměrně složité touto formou zákazníka zaujmout. Je však potřeba si uvědomit, že nabídkou akčních cen se většinou výrobci zbavují posezónního zboží či skladových ležáků. Proto je dobré si u těchto nabídek ověřit, zda již na trhu není nástupce s podobnou cenou, ale modernějším vzhledem a širší nabídkou funkcí,“ komentuje výsledky ankety Jitka Součková z internetového obchodu Kasa.cz.
Češi při rozhodování o nákupu nejčastěji hledají online informace o spotřební elektronice a domácích spotřebičích (56 procent), cestování (55 procent) a telefonech i příslušenství (52 procent). Zajímavé je, že Slováky nejvíce zajímají informace o lístcích na vlak, autobus a letenky (61 procent), cestovní služby (58 procent) a pak teprve spotřební elektronika (54 procent) a telefony (53 procent), polovina Slováků hledá knihy, hudbu a filmy.