Portál občana má novou podobu za zhruba 15 milionů korun. Stát doufá, že počet jeho uživatelů do půl roku stoupne o polovinu.
Využíváte už ve firmě autonomní agenty postavené na bázi umělé inteligence?
Portál občana poskytuje přihlášeným uživatelům přístup k více než 600 službám státu a v tuto chvíli jej navštěvuje již téměř milion obyvatel. „Jen za poslední rok se počet uživatelů téměř zdvojnásobil. Jeho podoba ale nebyla úplně uživatelsky přívětivá, s rostoucím počtem služeb se také stával méně přehledným. Rozhodli jsme se proto pro jeho redesign, nový Portál občana je tak je uživatelsky přívětivější, přehlednější a výrazně zjednodušuje komunikaci se státem v mnoha ohledech. Kromě vlastních 100 služeb poskytuje dalších 500 na spolupracujících portálech státní správy jako je např. Portál dopravy, Moje Daně, ePortál ČSSZ, Portál MPSV/Portál Jenda nebo Katastr nemovitostí,“ komentuje Ivan Bartoš, vicepremiér pro digitalizaci. Stát připravuje i reklamní kampaň na propagaci Portálu, která by měla do poloviny roku přilákat dalších 500 tisíc nových uživatelů.
Podoba původního Portálu občana zastarala spolu s technologií, kterou využíval. Na základě analýzy webu, zpětné vazby od uživatelů a uživatelského testování tak vznikla nová podoba, která respektuje současné trendy webových stránek i aplikací a inspiruje se dobrou praxí tvorby např. e-shopů. Spolu s redesignem Portálu občana prošla proměnou i tzv. Identita občana, jejímž prostřednictvím se lze ke službám státu přihlásit. Způsob přihlášení ale vzbudil kritiku s tím, že stát šikanuje některé varianty přihlášení.
Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z Computerworldu? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.
Nový Portál navíc jako první web využívá nový tzv. design systém, tedy manuál pro tvorbu státních webů. Celý Portál občana je v souladu s design systémem uzpůsoben i pro používání na mobilním telefonu. Pro větší pohodlí občanů se však chystá i mobilní aplikace, která bude dostupná v lednu v App Store i Google Play.
Jednou z nejvyužívanějších služeb je přístup k datovým schránkám. „Nárůst počtu uživatelů datových schránek, kterým byla zřízena schránka ze zákona i těch, kteří začínají používat datové schránky sami a jejich zkušenosti a připomínky, byly jedním z impulzů, proč jsme chtěli zjednodušit jejich užívání. V Portálu například můžete mít všechny své datové schránky na jednom místě a přepínat mezi nimi bez složitého přihlašování a odhlašování, což lidem s více schránkami ušetří desítky minut měsíčně. Nově zde naleznete i trvalé zálohování zpráv,“ dodává Mesršmíd.
Portál občana chystá kromě nového vzhledu i novinky v podobě služeb. Nejdůležitější změnou, která se objeví začátkem roku 2024, bude možnost spravovat své eDoklady v Portálu občana, kde bude možné vidět přehled mobilních zařízení, na kterých má uživatel nainstalovanou aplikaci eDoklady. Další novinky budou zahrnovat např. upozornění na změnu bodového konta řidiče, online registraci do systému DROZD, výpis z evidence občanských průkazů a cestovních pasů nebo možnost odesílat velké datové zprávy o velikosti až 100 MB.
Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.
Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.