Jde o výsledky, které jsou horší, než analytici předpokládali (původně 5,1 %). Zklamáním byly především prodeje pro spotřebitelský segment, kdy ani návrat studentů do škol neznamenal výrazné oživení prodejů pro tento typ zákazníků. Ti se totiž začali masivně zajímat o jiná zařízení než PC, zejména pak o multimediální tablet a smartphony, a PC tak šly stranou.
Podle Gartneru se dá také očekávat vyšší konsolidace výrobců. Tento směr už naznačily v uplynulém čtvrtletí aktivity, jako propojení Lenova s firmou NEC či koupě firmy Medion zmiňovaným Lenovem, a rovněž prohlášení představitelů Hewlett-Packard o tom, že uvažují o vyčlenění divize PC mimo hlavní firmu a o jejím případném prodeji.
Největším světovým výrobcem PC je i nadále Hewlett-Packard, ale na paty mu nově šlape Lenovo, jež předstihlo firmy Dell i Acer a zaznamenalo nejvyšší meziroční nárůst prodejů. Na opačném pólu stojí Acer, jenž meziročně prodal o 23 % méně osobních počítačů.
V oblasti EMEA bylo prodáno celkem 26,6 milionu PC, což ale představuje téměř tříprocentní meziroční snížení. I na tomto trhu se nevedlo zejména firmě Acer, jež hlásí zhruba 40% pokles prodejů; i přesto zůstala na druhém místě žebříčku. Analytici na druhou stranu poukazují na to, že mezičtvrtletně byly výsledky v EMEA o poznání lepší – dynamika prodejů činí +17 %.
Prodej PC v EMEA
Podíl výrobců podle kusových dodávek, třetí čtvrtletí 2011
HP |
20,1 |
Acer |
13,6 |
Asus |
10,1 |
Dell |
9,0 |
Lenovo |
7,4 |
ostatní |
39,8 |
Zdroj: Gartner, říjen 2011