Společnost ABI tvrdí, že zhruba pětinu všech telefonů, které byly dodány operátorům, představují právě smartphony, přičemž analytici předpokládají, že ve třetím čtvrtletí tento ukazatel stoupne na 23 %.
Jak však v polovině letošního října uveřejnil český Vodafone, v jeho distribuční síti dosahují prodeje smartphonů už dnes 40 % ze všech jím dodaných mobilních telefonů a proti začátku letošního roku je to vzestup o 30 procentních bodů (tedy na čtyřnásobek). Podle představitelů firmy je to důsledek kromě výrazně nižších cen přístrojů, zejména těch s Androidem, které u ní tvoří téměř polovinu prodaných systémů.
Nárůstu zájmu o smartphony pomáhají podle analytiků firmy Forrester Research také velcí výrobci podnikového softwaru, kteří v poslední době uveřejnili různé mobilní varianty svých řešení, umožňující pracovníkům na cestách pohodlně přistupovat ke klíčovým aplikacím firmy.
Právě tento raketový růst počtu uživatelů smartphonů může operátorům v blízké době přinést potíže ohledně kapacity jejich mobilní sítě. „Chytré telefony zaplavují mobilní sítě a vyžadují přenos spoustu dat – více než kdykoliv předtím,“ tvrdí Michael Morgan z firmy ABI. Z dosavadních běžných uživatelů používajících mobilní telefon pro hlasové přenosy a SMS se rázem totiž stávají zákazníci, kteří požadují velkorysý datový plán a jsou ochotni si za něj i výrazně připlatit.
To je na jednu stranu pro operátory lákavé, protože to pro ně představuje více příjmů, ale na druhou stranu to klade nesmírné nároky na kvalitu a kapacitu sítí. „Nabídky tohoto typu jsou iniciovány z divizí marketingu a prodeje, avšak často nejsou v souladu s plánovaným rozvojem sítě. „I malá vylepšení totiž stojí operátory ohromné prostředky, jejichž vydání vážně zvažují. Navíc termín nasazení nových datových technologií, jako je třeba LTE, je ještě relativně daleko,“ dodává Morgan. Dynamika prodejů smartphonů se proto podle něj už v příštím roce výrazně zpomalí.