Hlavní navigace

Průzkum: Windows Live Search zamíchal statistikou podílů vyhledávačů v ČR

23. 6. 2009

Sdílet

Podíl vyhledávače Seznam se podle statistik monitorovací služby Navrcholu.cz za období od října 2008 do května 2009 opět snížil, a to o téměř jeden procentní bod (z původních 60,85 % na 59,89 %). Přesto si Seznam stále drží pozici nejpoužívanějšího vyhledávače v České republice. Ve výsledcích z května 2009 je do jeho podílu nově započítán také portál Zboží.cz.

Po dlouhém období pozvolného růstu zaznamenal Google za poslední sledované období mírný pokles. Zatímco mezi červnem a říjnem 2008 se jeho podíl zvýšil o téměř dva a půl procentního bodu, výsledky statistik z letošního května ukazují pokles o jeden procentní bod. Jeho podíl v českém vyhledávání se momentálně blíží jedné třetině (konkrétně 31,61 %).
 
Aktuální novinkou, která zřejmě ovlivnila výsledky Seznamu a Googlu, je umístění Windows Live Search
v žebříčku nejpoužívanějších vyhledávačů. Zatímco ještě donedávna se jeho podíl pohyboval pod hranicí jednoho procenta a v přehledu nebyl uváděn, za poslední sledované období u něj došlo ke skokovému nárůstu na 4,47 %. Naopak podíly vyhledávačů Centrum a Atlas nadále klesají. Větší z nich, Centrum, už dosahuje pouze 1,76 %.

"Za rychlým nárůstem podílu vyhledávače Windows Live Search je s největší pravděpodobností rozšíření posledních dvou verzí prohlížeče Internet Explorer, které tento vyhledávač nabízejí v rámci základní instalace. Tím je uživatelům výrazně usnadněn přístup k jeho využívání," komentuje výsledky měření Daniel Gogela, vedoucí služby Navrcholu.cz.

Měření bylo provedeno analýzou URL odkazujících na měřené weby. Za příchod z vyhledávače se považuje takový, který vedl k zahájení návštěvy na měřeném webu. Databáze vyhledávačů Navrcholu.cz obsahuje k tomuto dni 654 položek.

Pro analýzu byla použita metodika založená na vytvoření vzorku webů, který vykazuje vysokou stabilitu v čase a je odolný proti působení extrémních hodnot webů se specifickými vlastnostmi. To znamená, že pokud v určité době dojde ke změně naměřených hodnot, je minimální pravděpodobnost, že by to bylo způsobeno změnou ve struktuře měřených webů, a naopak lze vyvozovat, že se jedná o skutečnou změnu v chování uživatelů.

Proto vzorek, z něhož byla naměřena výše uvedená čísla, obsahuje pouze takové weby, jejichž význam nepostačuje k tomu, aby celkové hodnoty nepřirozeně vychýlil směrem ke svým individuálním vlastnostem. V nejnovějším měření bylo do vzorku zařazeno více než 23 tisíc webů, které odpovídají výše uvedeným kritériím.

Našli jste v článku chybu?