Výsledky studie 2010 Global Online Consumer Security Survey, v níž přes 4 500 spotřebitelů odpovídalo na dotazy ohledně povědomí o on-line hrozbách, obav o bezpečnost osobních údajů a jejich ochoty je sdílet a požadavků na lepší ochranu identit, uveřejnila firma RSA.
K nejvýznamnějším závěrům studie patří zdvojnásobení povědomí spotřebitelů o phishingových útocích mezi lety 2007 a 2009 a současně šestinásobné zvýšení počtu spotřebitelů, kteří se stali obětí takového útoku.
Dále bylo zjištěno, že ačkoli se počet členů sociálních sítí denně zvyšuje o tisíce, dva ze tří (65 %) uživatelů těchto on-line komunit zároveň připouštějí, že jsou méně ochotní aktivně komunikovat a sdílet informace z důvodu obav o jejich bezpečnost.
Hotovým rejdištěm on-line podvodníků se staly weby sociálních sítí, neboť mají celosvětový dosah a stamiliony aktivních uživatelů ze všech oborů lidské činnosti. Proto jsou tyto komunity oblíbeným cílem zločinců, kteří se snaží prostřednictvím útoků připravených metodami sociálního inženýrství podloudně získat osobní údaje. Tomuto trendu odpovídá i zjištění průzkumu, že čtyři z pěti (81 %) uživatelů sociálních sítí se obávají o bezpečnost svých osobních údajů on-line.
„Podvodníci stále zdokonalují svůj metodický arzenál, a v důsledku toho jde množství počítačů nakažených trojskými koňmi a jiným malwarem do milionů,“ poznamenal Christopher Young, senior viceprezident divize RSA. „Tito kyberzločinci jsou talentovanými sociálními inženýry a mají přichystané phishingové útoky, které dokáží aktivovat během několika minut od vydání zajímavé zprávy o populární celebritě, profesionálním sportovci nebo závažné mezinárodní události. V takových případech mohou být uživatelé vylákáni jak na legitimní weby nakažené malwarem, tak na podvržené stránky, které se navlas podobají známým zpravodajským zdrojům. Na takovýchto webech se může trojský kůň maskovat jako „povinná“ aktualizace multimediálního přehrávače a následně se pak rozšířit mezi nesčetné další počítače. Je velmi obtížné zabránit spotřebitelům v návštěvě podobných stránek, musíme se však snažit o co nejlepší ochranu těch, kteří se nechají zlákat.“
Když RSA provedla podobný průzkum v roce 2007, uvedla třetina (38 %) spotřebitelů, že jsou si vědomi hrozby phishingového útoku. Toto číslo se za dva roky zdvojnásobilo, takže nyní jsou si jí vědomy tři čtvrtiny (76 %) respondentů.