Samsung Galaxy S III využívá displej s maticí PenTile kvůli vyšší životnosti

15. 5. 2012

Sdílet

U dnešních high-endových smartphonů se nejčastěji setkáte s displeji založenými na technologii AMOLED. Společnost Samsung generický název doplnila o slovíčko Super a vznikly tak displeje Super AMOLED využívající namísto tradiční trojice RGB subpixelů tzv. PenTile matici (viz níže). Zaměříme-li se na řadu Galaxy, tento typ displeje byl využit u smartphonu Galaxy S. Dalším krokem Samsungu byla záměna PenTile za RGB matici, kteroužto technologii nalezneme pod označením Super AMOLED Plus a těšil se jí smartphone Galaxy S II. Nejnovější přírůstek do high-endové rodiny telefonů, Samsung Galaxy S III, se však opět vrací k matici PenTile (avšak při vyšším rozlišení) a od veřejnosti si za tento krok vysloužil nejednu jedovatou připomínku.

Proč se zákazníci staví k displejům PenTile odtažitě? Nejprve si stručně vysvětleme, jak technologie funguje. U klasické RGB matice je každý obrazový bod (pixel) tvořen trojicí subpixelů, červeným, zeleným a modrým. Oproti tomu matice PenTile sestává z pixelů tvořených pouhou dvojicí subpixelů. Tyto dvojice jsou dvojího druhu, zelená-červená a zelená-modrá. Na rozdíl od modré a červené je tedy zelená barva obsažena v každém subpixelu (viz obrázek níže), avšak modrý i červený subpixel je větší. Problém nastává však až při určení rozlišení displeje. Pokud považujeme za jeden plnohodnotný obrazový bod trojici subpixelů RGB, bude matice PenTile dosahovat oproti klasické RGB matici nižšího rozlišení. Zde ční kámen úrazu, neboť zákazníci si ve spojitosti s technologií PenTile stěžovali především na neostrost písma nebo subjektivní vjem změny barevnosti na hranách obrazových objektů.

rgb vs pentile

matice RGB (vlevo) a PenTile (vpravo) (Zdroj: Stuff-review.com)


Dle tvrzení společnosti Samsung byla nicméně využita matice PenTile z důvodu zvýšení životnosti displeje. Jak se na pomalejší degradaci obrazové kvality použitá technologie podílí? Displeje typu AMOLED obecně trpí postupným poklesem zobrazovací kvality, což je nejzřetelnější u modrého subpixelu, který má nižší světelnou účinnost (tedy oproti ostatním subpixelům vyžaduje pro dosažení požadovaného světelného výkonu vyšší elektrický proud). Matice PenTile se na zvýšené životnosti zasluhuje tak, že na dané ploše a při daném rozlišení využívá menšího počtu modrých subpixelů. Pozorný čtenář se jistě pozastaví nad tím, jakým způsobem pomůže využití menšího počtu problematických subpixelů, budou přeci degradovat stejně. To je jistě pravda, nicméně řešení problému tkví v něčem jiném. Díky menšímu počtu subpixelů (jeden pixel je tvořen dvěma subpixely) lze dosáhnout vyšší hustoty zaplnění dané plochy a především vyšší proudové hustoty, která zajistí vyšší životnost displeje. Dle tvrzení Samsungu navíc displeje smartphonu Galaxy S III dosahuje dostatečně vysokého rozlišení tak, aby byly výše zmíněné rušivé vlastnosti matice PenTile potlačeny.

Porovnání matic pixelů u jednotlivých zástupců řady Galaxy si můžete prohlédnout na stránkách technologického deníku Engadget.com

 

Zdroj: Pentileblog.com, Engadget.com

Našli jste v článku chybu?