Hlavní navigace

Šíření spamu ulehčuje i lenost uživatelů

14. 6. 2013

Sdílet

Děje se tak podle následujícího vzorce: hackeři ukradnou e-mailové adresy a hesla z veřejných internetových služeb (např. sociálních sítí), a pomocí těchto údajů se následně dostávají do e-mailových systémů v podnicích.

Podle expertů firmy útočníci velmi často zneužívají situace, kdy si mnozí uživatelé nastavují stejné heslo na své účty sociálních sítí a do firemního e-mailu. Tato nedbalost otevírá hackerům široké možnosti, a to dokonce i tehdy, když se jim podaří získat pouze několik málo hesel.

Nedávné napadení LivingSocial, populární platformy pro využívání speciálních denních slev, jasně ukázalo, že kyberzločinci dokázali ukradená hesla obratem použít k průniku do firemních e-mailových účtů.

„E-mailová adresa je rozložena do dvou částí. Doména se používá pro vyhledání mailového serveru pomocí veřejně dostupného záznamu DNS MX, uživatelské jméno pak ověří konkrétního uživatele na serveru,“ vysvětluje Antonín Prukl, technický ředitel společnosti IceWarp. „Jakmile útočníci získají přístup k serveru, prohledají složku IMAP, aby tam nalezli e-maily nedávno odeslané skutečným vlastníkem účtu. Potom z téhož serveru odešlou na tyto e-mailové adresy spam.“

Díky této taktice jsou spamové útoky extrémně efektivní, neboť v mnoha případech bývá ukradená identita povolena jakožto ověřený odesilatel na straně příjemce. „Na e-mailu od naoko prověřeného uživatele není nic podezřelého,“ poznamenává Prukl. „Takový proces distribuce spamu je prakticky nemožné vystopovat a zastavit.“

Podle expertů existuje jediné efektivní protiopatření – přinutit uživatele změnit heslo při prvních známkách takového útoku.

Našli jste v článku chybu?