Z části to bylo zapříčiněno i předzásobením prodejních řetězců a vysokým zájmem spotřebitelů i menších firem o nákupy. Naopak státní organizace i velké podniky své výdaje v tomto směru poněkud brzdily, a to zejména kvůli omezeným rozpočtům.
V loňském roce se prodalo 1 120 tisíc PC, z nichž 400 tisíc putovalo do domácností a 720 tisíc do organizací. Podíl dodaných PC pro spotřebitele a pro firemní sektor je přibližně 1 : 2, a to nejen v posledním čtvrtletí roku 2011, ale také v kontextu celého roku 2011. Zajímavá situace je při pohledu na rozdělení jednotlivých faktorů – mobilní PC, mezi něž patří především notebooky či netbooky, tvořily v České republice ve čtvrtém čtvrtletí 2011 zhruba 80 % všech nákupů (celkem 328 tisíc jednotek); na klasické desktopy tak zbyl pouhý pětinový podíl.
Za celý rok 2011 je pak poměr 74 : 16 procentům ve prospěch mobilních PC. Tento podíl už je srovnatelný s obdobnými ukazateli v západní Evropě. Motivací pro nákupy notebooků podnikovou i korporátní klientelou je podle analytiků nejen vysoká mobilita, ale stále klesající rozdíly mezi jejich cenou a cenou desktopů.
V případě jednotlivých dodavatelů PC je zjevné, že český trh ovládli zahraniční výrobci. Mezi první desítkou je pouze jeden lokální, a to HAL 3000 patřící do skupiny 100Mega.
Ve čtvrtém čtvrtletí si vedl dobře především Acer, jenž své prodeje meziročně zvýšil o téměř 70 %. Z první pětky naopak ztratilo pozice Lenovo s poklesem dodávek o téměř devět procent. Podprůměrnou dynamiku můžeme vidět i u společnosti Hewlett-Packard.
Co se týče Slovenska, na tamějším trhu s PC bylo ve čtvrtém čtvrtletí dodáno celkem 123 tisíc PC, za celý rok pak 333 tisíc jednotek.
Prodej PC v Česku
Podíl výrobců podle kusových dodávek, 4. čtvrtletí 2011
Acer |
22,2 % |
HP |
21,6 % |
Asus |
17,7 % |
Dell |
10,5 % |
Lenovo |
9,8 % |
Ostatní 18,2 %
Zdroj: Gartner, únor 2012