To je hlavní zjištění zprávy o prodejích mobilních zařízení společnosti Gartner. Podle ní celosvětový prodej chytrých telefonů vzrostl ve třetím čtvrtletí letošního roku meziročně o 42 procent (na 115 milionů jednotek), přičemž prodeje všech mobilních přístrojů vzrostly o skromných 5,6 % (na 440 milionů kusů).
Dodávky do distribuční sítě ale dosáhly hodnoty 460 milionů, což je důsledek předzásobení operátorů a obchodníků na hlavní, tedy vánoční sezonu. Tahouny smartphonů se staly trhy v Číně a Rusku, ve vyspělých zemích ale spíše stagnovaly, když uživatelé zjevně čekají na předvánoční nabídky a na nové modely.
Světový trh s mobily stále ovládá Nokia, ale její podíl na trhu se snížil na necelých 24 %. Horší výsledky hlásí i LG a Research In Motion (BlackBerry), naopak mnohem lépe si vedou asijští výrobci ZTE a HTC (oba zvýšili svůj podíl o více než polovinu).
U smartphonů si globálně nejlépe vedl poprvé Samsung, který své prodeje meziročně ztrojnásobil (na 24 milionů jednotek). V závěsu je pak Apple se 17 miliony kusů dodaných smartphonů.
Ve východní Evropě (bez Ruska) se prodalo celkem 16 milionů mobilů, z toho byly tři miliony smartphonů. Na tomto trhu si přitom nejlépe vedla společnost Nokia, ale její podíl oproti druhému čtvrtletí, kdy činil 35 %, stoupl ve třetím čtvrtletí na 45 %. Uživatelé však začali ignorovat značku LG – její podíl klesl mezičtvrtletně ze 6,6 na 1,8 procenta. Na opačném pólu, co se týče dynamiky, je Motorola – ta zaznamenala vzestup z 0,4 a 1,1 %.
Mezi smartphony v oblasti východní Evropy je situace obdobná – více než polovinu trhu zaujímá Nokia, kterou následují HTC a Sony Ericsson. I u smartphonů nejvíce ztrácí LG (mezičtvrtletně ze 2,4 na 1,1 %), ale také třeba ZTE (z 5,1 % na 3,1 %). Mezičtvrtletně více než dvojnásobný podíl naopak získaly firmy Samsung a Motorola.
Operační systémy v prodaných smartphonech
Podíl platforem, třetí čtvrtletí 2011
Android |
52.5 |
Symbian |
16.9 |
iOS |
15.0 |
BlackBerry OS |
11.0 |
Bada |
2.2 |
Windows Phone |
1.5 |
ostatní |
0.9 |
Zdroj: Gartner, listopad 2011