Soutěže Společně otevíráme data vyhrál Hlídač státu

30. 11. 2017

Sdílet

Smyslem soutěže je podpořit vznik nových služeb pro veřejnost a zviditelnit společenský a ekonomický potenciál otevřených dat. Do letošního ročníku se přihlásilo 24 mobilních a webových aplikací. Ocenění získává nejlepší studentská aplikace, speciální je Cena Fondu Otakara Motejla. Tři nejlepší aplikace pak přebírají finanční odměnu 20 000 Kč, 15 000 Kč a 10 000 Kč, věcné ceny a exkluzivní mentoring.

Vítězná aplikace Hlídač státu, jejímž autorem je Michal Bláha, v současnosti představuje nejsilnější nástroj pro kontrolu hospodaření státu a vazeb veřejných institucí a politických stran na osobní i firemní sponzory. Přehledně propojuje aplikace Hlídač smluv, Hlídač politických financí a Hlídač osob, které ukazují, jak velkou roli hrají otevřená data při kontrole transparentnosti státu a veřejných financí. Všechna data jsou navíc srozumitelným způsobem zpřístupněna veřejnosti, novinářům a úřadům.

Druhé místo v soutěži získala Inventura hlasování ve Sněmovně 2013-2017. Tato volební kalkulačka přehledně, jasně a uživatelsky příjemně zprostředkovává možnost ověřit shodu vlastních postojů s postoji jednotlivých poslanců a poslankyň z uplynulého volebního období. Aplikaci využilo před volbami více než 400 000 lidí, což dokazuje výši jejího společenského dopadu a schopnost napomáhat tomu, aby občané činili ve volbách informovaná rozhodnutí.

Třetí místo obsadila Databáze prázdných domů v ČR, která shromažďuje data o zmizelých, zchátralých či zachráněných nemovitostech. Cílem aplikace je záchrana významných staveb, zahájení dialogu s vlastníky a nalezení nového vhodného využití těchto budov.

V kategorii o nejlepší studentskou aplikaci, která je odměněna sumou 10 000 Kč, vyhrála Netradiční vizualizace: Volby 2017, kterou připravili studenti Střední školy zemědělské a potravinářské z Klatov. Jejím cílem je netradiční zobrazení informací o volbách do Poslanecké sněmovny. Studenti ukazují informace, které se běžně nepublikují, například průměrný věk kandidátů, nejčastější titul apod. Porota soutěže se shodla na tom, že je velmi cenné, když se na středních školách otevřená data dostávají do výuky. Podobné aktivity podporují u mladých lidí zájem o veřejné dění a schopnost nalézat pro jejich angažovanost relevantní informace a zdůrazňují význam otevřené veřejné správy pro aktivní občanství.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality