Podle zprávy publikované v listu New York Times využívají stovky her pro Android a iOS mikrofony smartphonů. Nikoliv k nahrávání rozhovorů, ale k monitorování zvyků uživatelů při sledování televize za účelem cílení reklamy.
Více než 250 her v obchodě Google Play využívá software od společnosti zvané Alphonso. Ačkoliv tato firma tvrdí, nenahrává lidský hlas, dokáže sbírat data o tom, co lidé sledují, identifikací audio signálů v televizních reklamách a pořadech. Tyto informace jsou potom odesílány zadavatelům reklamy, kteří je zanalyzují a na jejich základě zpřesňují cílení inzerce.
Některé z aplikací, které daný software využívají, o tomto faktu ani neinformují, jiné jej raději skryjí v popiscích, které po uživatelích vyžadují kliknutí na tlačítko „číst více“ (read more), což dělá jen velmi málo lidí.
Šéf firmy Ashish Chordia listu řekl, že jeho společnost spolupracuje také s hollywoodskými studii na analýze zvyků lidí při návštěvách kina. „Spousta lidí si svůj telefon vypne, ale menší část ne, a umístí si ho do kapsy,“ řekl. „V těchto případech dokážeme zachytit malý vzorek toho, kdo daný pořad nebo film sleduje.“
Velká část takových her je dostupná v obchodě Googlu, některé pak i v App Storu od Applu. Většina těchto aplikací mikrofon jiným způsobem nevyužívá a monitorovat mikrofon může i tehdy, když je vypnutá. Navíc je několik z nich zaměřeno na děti, což prý Alphonso neschvaluje.
Zdroj: Techspot.com