Google odstranil ze svého obchodu Play některé programy, které blokují webové reklamy. Tyto nástroje údajně porušují pravidla obchodu tím, že manipulují s jinými službami.
Jedna ze zakázaných aplikací, Adblock Plus, údajně obdržela ve středu od Google oznámení e-mailem, ve kterém se uvádí, že porušila oddíl 4.4 dohody o distribuci s vývojářem.
„Při pravidelné kontrole jsme zjistili, že vaše aplikace narušuje nebo neoprávněným způsobem přistupuje k další službě nebo produktu,“ oznámil Google v e-mailu vývojářům aplikace Adblock Plus. „To odporuje ustanovení výše uvedené smlouvy se společností Google," uvedla firma.
Obchod Google Play slouží k distribuci aplikací pro telefony, tablety a další zařízení se systémem Android. Společnost prozatím neposkytla žádný komentář.
Odstraněn byl přinejmenším jeden další nástroj na blokování reklam, AdAway.
Příjmy společnosti Google jsou velmi závislé na internetové reklamě. Aplikace, které umožňují blokovat reklamy, snižují Googlu příjmy z reklamních sítí.
AdAway, který má stránky na Google Code, je open-source program, který funguje na odblokovaných zařízeních s Androidem verze vyšší než 2.1. Vývojáři aplikace na stránce Google Code doporučili uživatelům stahovat si instalační balíček z webu F-Droid, který hostuje bezplatný a open source software pro zařízení se systémem Android.
Adblock Plus, open-source projekt založený v roce 2002, řekl v prohlášení, že „Google zřejmě staví příjmy nad svobodu internetu a možnosti výběru.“
Adblock Plus pro Android si podle slov Tilla Faidy, generálního ředitele společnosti Eyeo v Kolíně nad Rýnem, která Adblock Plus spravuje, z tržiště Google Play stáhl již téměř milion uživatelů.
Adblock Plus je stále k dispozici v tržišti Google Chrome Web Store, které nabízí aplikace kompatibilní s prohlížečem Chrome. Ale Faida řekl, že se bojí, že to se může změnit, „pokud jim uživatelé dovolí omezení své svobody a možností Androidu.“
Adblock Plus bude nadále distribuovat rozšíření pro Android ze svých webových stránek, stejně jako ostatní, řekl Faida.
V prosinci 2011 uznal Adblock Plus význam internetové reklamy změnou rozšíření tak, aby povolil zobrazení některých statických reklam ve výchozím nastavení, tuto funkci lze ale vypnout.
Změna byla provedena, poté, co průzkum ukázal, že mnoho uživatelů Adblock Plus proti některým reklamám nic nemá, pokud nejsou příliš rušivé nebo nepříjemné.