"Čím dál více mi vadí, že podle řady lidí jde obchodní model založený na reklamách nějakým způsobem proti uživatelům," řekl Zuckerberg pro magazín TIme. "Ale to je přece nesmysl. Pokud by Apple dělal něco opravdu pro lidi, jeho produkty by byly mnohem levnější!" Šéf Apple Tim Cook v září v otevřeném dopise uvedl, že "pokud je služba na internetu zdarma, nejste zákazníkem, ale jste samotným produktem." Tento dopis byl odpovědí na obavy z ochrany soukromí poté, co se na internetu objevily soukromé fotografie celebrit z cloudové služby iCloud.
"Náš byznys je zcela jasný: prodáváme skvělé produkty. Nevytváříme profil v závislosti na obsahu vašich emailů nebo návycích při surfování na internetu a neprodáváme jej inzerentům," psal dále Cook v dopise. "Neprodáváme informace, které máte uloženy v iPhonu nebo na iCloudu." Druhý tábor, do něhož kromě Facebooku patří i třeba Google nebo Yahoo, vidí věci jinak. Tyto společnosti nabízejí bezplatné služby a reklama je způsob, kterým je hradí.
Zuckerbergův komentář by mohl být také zaměřen proti nové sociální síti s názvem Ello. Ta se vyhranila proti Facebooku a uživatelům slibuje, že o nich nebude shromažďovat žádná data. "Vaši sociální síť vlastní inzerenti," píše Ello na svém webu. "Každý příspěvek, který sdílíte, každý odkaz a soubor lze dohledat. Inzerenti si kupují vaše data, aby vám mohli ukázat více reklamy. Jste produkt, s nímž se obchoduje."
Nutno podotknout, že debata týkající se jednotlivých obchodních modelů probíhá mezi představiteli velkých společností již roky, a pokud se podíváme na příjmy Googlu, Facebooku a Apple, zjistíme, že oba přístupy dobře fungují.
Zdroj: CNET