Chytré televize chce míň lidí, ale prý bude lépe

Odbyt zařízení pro chytrou domácnost ve druhém letošním čtvrtletí meziročně poklesl na evropském trhu o 7,2 procenta. Celkem spotřebitelé odebrali téměř 20,3 milionu přístrojů. S poklesem poptávky se potýkaly všechny sledované produktové kategorie, nejpatrnější byl u chytrých televizorů.

Chytré televize chce míň lidí, ale prý bude lépe


Na evropský trh zařízení pro chytrou domácnost ve druhém letošním čtvrtletí plně dopadly důsledky pandemie onemocnění COVID-19 a s ním spojených restrikcí. Negativně se projevilo například i odložení hlavních sportovních událostí na rok 2021, které se promítlo do snížené poptávky po chytrých televizorech. Mnoho spotřebitelů nemělo důvod k jejich pořízení nebo obměně.

Ve střední a východní Evropě prodej zařízení pro chytré domácnosti ve druhém kvartálu meziročně klesl o 19,5 procenta,” říká Jan Přenosil, senior research analyst společnosti IDC, a dodává: „Za poklesem odbytu v segmentu stojí především výsledky prodejů chytrých televizorů. Z části je lze přičíst i výpadkům v dodavatelském řetězci.

Evropský trh zařízení pro chytrou domácnost za 2Q 2020 podle dodavatelů (tisíce kusů)

Dodavatel

Dodávky 2Q20

Tržní podíl 2Q20

Dodávky 2Q19

Tržní podíl 2Q19

Meziroční změna

Amazon.com

3 937

19,4 %

3 363

15,3 %

17,1 %

Google

3 486

17,2 %

3 480

15,8 %

0,2 %

Samsung

2 084

10,3 %

2 872

13,0 %

-27,4 %

LG Electronics

1 736

8,6 %

2 127

9,7 %

-18,4 %

Sony

867

4,3 %

1 191

5,4 %

-27,2 %

Ostatní

8 177

40,2 %

8 976

40,8 %

-8,9 %

Celkem

22 287

100 %

22 009

100 %

-7,2 %

Zdroj: IDC Worldwide Quarterly Smart Home Device Tracker, září 2020

Analytici společnosti IDC předpokládají, že na trhu dojde v nejbližších čtvrtletích k oživení a k jeho návratu k růstu. Pozitivní očekávání souvisejí mimo jiné s blížícím se obdobím vánočních nákupů nebo s očekávaným uvolňováním omezení druhé vlny pandemie koronaviru. K obratu vývoje v segmentu přispívají i sami výrobci. Průběžně na trh uvádějí nová a inovovaná zařízení. Mnohá z nich nabízejí oproti minulosti širší funkcionality a ve výsledku i vyšší přidanou hodnotu.

Odbyt chytrých videozařízení ve druhém letošním kvartálu v Evropě meziročně poklesl o 12,1 procenta a nepřekonal hranici 11 milionů přístrojů. Segment mediálních adaptérů, narozdíl od chytrých televizorů, zaznamenal ve sledovaném období růst.

Prodej chytrých reproduktorů meziročně vzrostl o 8,9 procenta na 4,5 milionu kusů. Lídry kategorie i na evropském trhu dlouhodobě zůstávají americké společnosti Amazon a Google. Společně obsluhují více než 90 procent trhu na starém kontinentu.

Pokles odbytu zaznamenaly také produkty pro monitoring a zabezpečení domácností, chytré osvětlení nebo termostaty. Za druhý kvartál jich evropský trh odebral 3,9 milionu kusů. V meziročním srovnání došlo k 13,7procentnímu poklesu.

V roce 2024 podle analytiků společnosti IDC odeberou evropští spotřebitelé přes 200 milionů zařízení pro chytrou domácnost. Mezi lety 2019 až 2024 odbyt poroste v průměru o 16,19 procenta ročně.

V delším horizontu očekáváme další růst v kategorii chytrých televizorů,“ predikuje Jan Přenosil, a dodává: „Lepší kvalita obrazu, rozšiřující se nabídka služeb HbbTV, integrace se streamovacími platformami nebo s chytrými asistenty budou mít v kombinaci s relativně nízkou saturací chytrých televizorů v domácnostech pozitivní efekty na poptávku v regionu střední a východní Evropy.

Evropský trh zařízení pro chytrou domácnost v letech 2020-2024 podle produktů (tisíce kusů)

Kategorie

Dodávky 2020

Podíl 2020

Dodávky 2024

Podíl 2024

CAGR 2020-2024

Videozábava

58 652

52,7 %

80 561

39,8 %

8,26 %

Chytré reproduktory

26 284

23,6 %

47 180

23,3 %

15,75 %

Osvětlení

7 205

6,5 %

33 546

16,6 %

46,89 %

Monitoring, bezpečnost

11 414

10,3 %

24 225

11,9 %

20,7 %

Termostaty

2 885

2,6 %

6 643

3,3 %

23,19 %

Ostatní

4 758

4,3 %

10 474

5,1 %

21,80 %

Celkem

111 198

100 %

202 629

100 %

16,19 %

Zdroj: IDC Worldwide Quarterly Smart Home Device Tracker, září 2020

Pozn. Historická data 1Q20 + 2Q20; Predikce 3Q20, 4Q 20 a 2024Y


Úvodní foto: TP Vision










Komentáře