Jaké mobily se budou kupovat a co budou umět?

Zákazníky lákají inovace typu rozšířené reality, umělé inteligence nebo 5G sítě. O kolik to zvedne prodeje mobilů a zlepší to i příjmy operátorů?

Jaké mobily se budou kupovat a co budou umět?


Celosvětové útraty za mobilní hardware, software a služby tento rok vzrostou o 3,2 % na hodnotu více než 1,6 bilionů dolarů; zákazníky přilákají inovace typu rozšířené reality, umělé inteligence nebo 5G sítě, vyplývá z nové zprávy IDC.

„Celkově budou podniky vynakládat více prostředků na nová zařízení a aplikace, které umožní využít umělou inteligenci a rozšířenou realitu v podnikovém prostředí,“ popisuje Phil Hochmuth, programový ředitel podnikové mobility IDC. „V AR budou podniky utrácet za nová mobilní zařízení a hardware.“

Součástí výdajů budou i headsety rozšířené reality a chytré brýle. A až přijde na řadu 5G, „nastane velká vlna koupí nových zařízení, které zvládnout využít zlepšenou bezpečnost, rychlost a funkcionalitu 5G sítě,“ pokračuje Hochmuth.

Růst může podpořit i krok Applu. S iOS 11 z minulého roku zvládnou produkty firmy rozšířenou realitu skrze ARKit SDK. Když podniky budou moci AR využívat pomocí zařízení, která už často vlastní – iPady a iPhony – na popularitě technologie to může jen přidat.

Rozšířená realita může podle Caroliny Milanesi, analytičky Creative Strategies, nalézt uplatnění také u velkých řetězců s nábytkem typu Ikea nebo Kohl’s. Ty v současnosti umožňují zákazníkům, aby si pomocí rozšířené reality mohli snadno vystavené produkty „umístit“ do svého virtuálního pokoje a zjistit, jak dobře tam pasují.

Další využití se nabízí u dělníků u pásu, údržbových pracovníků anebo vzdálených pracovníků, kteří mohou využít např. projektování manuálů přímo před sebe pomocí chytrých brýlí.

Výrazné zvýšení útrat čeká také mobilní služby: ty budou podle IDC činit v letech 2016–2021 téměř 60 % všech s mobily souvisejících výdajů. V roce 2021 mají výdaje překonat 1 bilion amerických dolarů. Kategorii mají dominovat investice telekomunikací do mobilní konektivity: operátoři a další telekomunikační společnosti budou podle analýzy IDC zodpovědní až za 90 % utracených financí.

V útratách za mobilitu povedou Spojené státy a Čína, oba státy shodně na přibližně 20 % tržního podílu. Západní Evropa a Asijsko-pacifický region (bez Číny a Japonska) budou dva další největší regiony a pocítí nejvyšší míru růstu.

Spotřebitelé budou stát za 70 % všech výdajů za mobilitu s téměř bilionem dolarů ročně utracených za mobilní služby související s konektivitou a koupi chytrých telefonů. Předpověď je však taková, že tyto útraty se mají od příštího roku značně zpomalit a každoroční růst má klesnout pod 1 %.

Ačkoliv tvoří menší část celkových statistik, podniková mobilita má slušná procenta podílu na útratách, s pětiletou průměrným ročním růstem 15 %. Zde se výdaje zaměří především na plánování, implementace, operace, údržbu a podporu mobilních strategií, aplikace a zařízení nebo využití služeb skrze mobilní zařízení.

Potenciál má také nový prodejní model „Device-as-a-Service“ (DaaS), kdy by zákazník využíval laptop či mobilní telefon jako službu, místo, aby je přímo vlastnil.

DaaS model umožní flexibilní aktualizace včetně častějších vylepšení hardwaru a modelů a pomoci by mohl i v provisioningu. „Nemusíte nakupovat nový hardware při přijetí nových zaměstnanců ani přemýšlet, co s nepoužívaným hardwarem ve chvíli, kdy propustíte vícero pracovníků najednou,“ popisuje Hochmuth.

Na podnikovém trhu má ve výdajích za mobilitu vést sektor odborných služeb se 45 miliardami dolarů, v závěsu pak je bankovnictví (43 miliard), výroba (38 miliard) a maloobchod (32 miliard).

Banky a výrobci pak mají letos investovat přes miliardu dolarů do oblasti mobilních podnikových aplikací a vývojářských platforem.

Co se týče velikosti podniků:

  • Velké a velmi velké podniky s 500–999, respektive 1000+ zaměstnanci, budou zodpovědné za téměř 190 miliard dolarů utracených za mobilitu v roce 2018 a až 230 miliardami v roce 2021
  • Střední podniky od 100 do 499 zaměstnanců překonají do roku 2021 90 miliard dolarů ve výdajích.
  • Malé podniky od 10 do 99 pracovníků se do roku 2021 rozrostou na 100 miliard dolarů.
  • A konečně ty nejmenší – firmy s 9 a méně zaměstnanci – investují do řešení mobility do roku 2021 78 miliard.

I přesto, že je nejmenší technologickou kategorií v analýze IDC, pocítí software 14,7% nárůst výdajů během pěti let. Největším segmentem tohoto trhu budou útraty za mobilní software v hodnotě 71 miliard dolarů v roce 2021.

Úvodní foto: Accenture










Komentáře