Kolik celkové energie spotřebují nejpopulárnější mobilní aplikace?

Třicet nejpopulárnějších mobilních aplikací světa spotřebuje dohromady 20 TWh energie, což je stejně jako celé Irsko.

Kolik celkové energie spotřebují nejpopulárnější mobilní aplikace?


Třicítku nejoblíbenějších mobilních aplikací světa podle spotřeby energie seřadil Atos. Mobilní aplikace využívá 5 miliard uživatelů mobilních telefonů po celém světě. Postupem času kladou stále vyšší nároky na technické zdroje (RAM, CPU, data).

Mají proto výrazný dopad na spotřebu energie a životní prostředí. Dohromady spotřebují přibližně stejně energie jako celé Irsko, ukázala  studie Atosu ve spolupráci se startupem Greenspector.

Přestože se největší vina za emise skleníkových plynů v IT sektoru připisuje datovým centrům (do roku 2025 budou zodpovědné za téměř 10 % globálních emisí), mobilní aplikace příliš nezaostávají.

Předpokládaná roční spotřeba mobilních aplikací (bez využití sítí a serverů datových center) podle studie odpovídá přibližně 20 terawatthodinám. To je téměř tolik, jako je roční spotřeba energie pětimilionového Irska. Pro srovnání, spotřeba elektřiny v České republice byla v roce 2018 podle Energetického regulačního úřadu 73,9 TWh.

Studie porovnávala spotřebu aplikací ze sedmi různých kategorií (hry, maily, messengery, multimédia, prohlížeče, sociální sítě a ostatní) a měřila spotřebu pěti zástupců z každé skupiny při zachování stejných podmínek.

Ukázalo se, že webové prohlížeče a sociální sítě spotřebují v průměru více energie než například hry či multimédia. Poměr mezi spotřebou těch energeticky nejméně náročných a energeticky nejnáročnějších aplikací může být dokonce až 1:4.

Kdyby se mobilní aplikace zjednodušily, velmi rychle bychom mohli zaznamenat příznivý dopad na životní prostředí.

Například pokud by měla průměrná aplikace spotřebu té energeticky nejméně náročné v každé kategorii, ročně by se spotřeba energie mohla snížit až o 6 TWh. To odpovídá přibližně výkonu jednoho bloku jaderné elektrárny. Pro uživatele by snížení energetické náročnosti aplikací znamenalo zvýšení výdrže smartphonů až o třetinu.

Samotné firmy Atos a Greenspector nabízejí cloudový nástroj pro měření spotřeby energie aplikacemi a webovými stránkami, brzy přibude i měření pro IoT.

Úvodní foto: © buchachon - Fotolia.com










Komentáře