Hlavní navigace

Přichází nová éra výpočetních technologií, dokáže se Apple přizpůsobit?

2. 11. 2017

Sdílet

 Autor: Fotolia © WavebreakMediaMicro
Od roku 1965 řídilo pokrok v informačních technologiích Moorovo pravidlo stanovené Intelem. Jeho samotný „vynálezce“, Gordon Moore, však cítí blížící se konec fyzických možností Moorova pravidla, píše Business Insider.

Konec miniaturizace – vkládání stále většího množství tranzistorů na stále menší plochu – významně promění IT průmysl.

„Popravdě? Bude pro lidi stále těžší a těžší každoročně vyrábět nové a zajímavé produkty,“ poukazuje na nepříjemnou budoucnost šéf hardwarové sekce Googlu Rich Osterloh během představení mobilního telefonu Pixel 2.

Pro příklad efektivity Moorova pravidla: současný iPhone je kupříkladu mnoho milionkrát rychlejší než nejvýkonnější počítač agentury NASA v roce, kdy pravidlo vzniklo; ale smartphone, který budete mít v ruce třeba za 10 let, o tolik rychlejší už nebude – tedy, při zachování současné rychlosti vývoje a stávajících technologií.

Změna vyžaduje nový způsob smýšlení o hardwaru. A průkopníky nových cestiček jsou Google a Amazon, velmi mocné americké korporace; naopak skomírající Apple, zakládající si na úzkém hardwarovém portfoliu, bude mít co dělat, aby nadcházející éru přežil ve zdraví.

Princip je vlastně jednoduchý: pokud procesory samy o sobě už nemohou být o moc výkonnější, musíme ty stávající lépe využít. Proto se umělá inteligence stala v poslední době tak populární: procesory nepracují rychleji, ale efektivněji.

Nejsnáze do odvětví pronikají velcí hráči na trhu, nejviditelněji Google a Amazon. Příkladem mohou být jejich virtuální asistenti, kteří se z původně nepříliš zajímavé technologie mění v užitečné pomocníky. Assistant a Alexa jsou, na rozdíl od zaostávající Siri, stále oblíbenější.

„Protože mozek Alexy je v AWS cloudu, její nové schopnosti jsou dostupné všem zákazníkům služby Echo, nejen těm, co si koupí nové zařízení,“ popisuje generální ředitel Amazonu Jeff Bezos.

Díky cloudu mohou i starší, méně výkonná zařízení dostávat nové schopnosti bez větší zátěže – vše zařizují vzdálené servery. U obou firem dává strategie smysl. Obě se spíše snaží uživatele přinutit ke kliknutí na více reklam, respektive k častějšímu nakupování. Nákup nového telefonu nebo Echo zařízení je pro tyto firmy spíše vedlejší.

Vedlejším efektem změn v éře po Moorově pravidle je, že bude stále těžší uživatele přesvědčovat ke koupi nových, téměř identických produktů. Pro společnosti jako Apple jde o existenční hrozbu: nic moc jiného, než prodej nových verzí zajetých produktů totiž nedělá. V letech bez Jobse se tato úzká specializace ještě prohloubila a firma může mít v budoucnu velké potíže.

příloha_ovladnete_sva_data

Ve velmi mírné podobě to vidíme už nyní – někteří uživatele iPhone 8 přeskočili a čekají až na iPhone X. Rozdíl mezi verzemi 7 a 8 je totiž příliš malý.

Zatím se Cupertinské legendě daří dobře, iPhone X už je předem vyprodán. Ale jak dlouho to vydrží, to záleží jen na trpělivosti věrných fanoušků firmy.

Byl pro vás článek přínosný?