Na knižním trhu můžete dnes nalézt několik publikací týkajících se 3D Studia či
přímo 3D Studia MAX. Ovšem těch, které vybočují z řady knih typu "začínáme",
moc není. Právě takovou světlou výjimkou je zmíněný titul "kouzla a efekty".
Kniha je jakousi kuchařkou, obsahující recepty na jednotlivá kouzla, kterých
je, jak již napoví i titulní strana, přes 45. Kouzla se 3D Studiem může sice
provádět i začátečník, avšak tato kniha předpokládá jistý přehled o modelování
a animování.
Autoři se zaměřili spíše na náročnější efekty a animace, což využijí hlavně
zběhlejší uživatelé. Kniha sice o sobě skromně tvrdí, že poskytuje uživatelům
nezbytné základní postupy, ve skutečnosti jde však spíše o návod, jak vytvořit
řadu ohromujících efektů téměř profesionální způsobem.
U jednotlivých příkladů je nejen poměrně přehledně a detailně popsáno jak
dosáhnout požadovaného výsledku, ale hlavně samotná filozofie práce s MAXem,
sloužící pro vytvoření animace příslušného typu. Velká sbírka příkladů vám
nejen může ušetřit čas při bádání nad mechanismem efektů, ale jistě vám přinese
i spoustu inspirace pro vlastní tvorbu.
Stručně k vlastnímu obsahu: Více než jedna třetina knihy (která se mi zdála
nejzajímavější) se věnuje zpracování "vody", resp. vodního proudu a hladiny v
různých podobách, a to na hladině i pod ní (rozbouřená hladina oceánu, dešťové
kapky na vodní hladině, kalné mořské dno, vodní fontána, stříkající hadice, var
vody...).
Kapitoly týkající se vesmírných efektů (resp. efektů z kosmického prostředí) a
sci--fi efektů mají k sobě tematicky dost blízko, ale přesto nabízejí několik
různorodých animací. Dozvíte se jak vymodelovat hvězdný prostor a planetu se
vzdušným obalem, "teleportovací" efekt či povrch cizí planety.
Animátoři, kteří mají přece jen blíže k realitě, ocení kapitolu zabývající se
atmosférickou a pozemskou realitou. Velkou část tvoří "katastrofy", jako je
proud lávy, sesuv půdy či prachové mračno. Jsou zde však i takové běžné jevy,
jako je mlha či sněhová vánice.
Poslední třetina knihy je věnována kapitole "exploze a výbuchy" a začíná částí
"hromadné ničení". Nemusíte však zoufat, mimo těchto efektů nezbytných pro
americký filmový průmysl je zde i návod jak vytvořit jiskření při svařování,
průsvitný vosk hořící svíčky nebo zdánlivě tak jednoduchou věc, jakou je vír ve
vytékajícím umyvadle.
Ke knize je navíc přiložen CD-ROM obsahující soubory, předlohy a textury.
(Greg Carbonaro, Jeffrey Abouaf, Steven Alexander, Jayesh Kapadia, Kim Lee: 3D
Stuido Max kouzla a efekty, vydal UNIS Pubilishing r. 1999, 414 stran.)
9 3547 / pah
3D Studio MAX: kouzla a efekty
Na knižním trhu můžete dnes nalézt několik publikací týkajících se 3D Studia či přímo 3D Studia MAX. Ovšem těch...
autor Tomáš Kalivoda | Archiv |
Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.